۵ ویژگی یک رپورتاژ آگهی موفق-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 1
۵ ویژگی یک رپورتاژ آگهی موفق
۱۶ دی، ۱۴۰۰
ابزارهای کار تیمی-اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley.ir 16
معرفی ۷ ناجی کار تیمی در دورکاری
۱۶ دی، ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 2 دقیقه

کتاب رشد ناب، یک راهنمای عملی از معیارهایی است که بیشترین اهمیت را برای استارتاپ‌های جوان دارند. در مراحل اولیه زندگی یک استارتاپ، تمایز و تشخیص‌دادن معیارهای معنی‌دار از داده‌های اضافه و گیج‌کننده سخت است. از کجا باید بفهمیم که محصول ما دارد خوب عمل می‌کند؟ از روی تعداد ثبت‌نامی‌ها؟ تعداد دانلودها؟ متوسط زمانی که در اپلیکیشن یا سایت‌مان صرف می‌کنند؟ درآمد؟و… در این مطلب با توجه به کتاب “رشد ناب؛ آشنایی با سنجه‌های رشد استارتاپ” برخی از سنجه‌های آن را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با سنجه‌های رشد استارتاپ-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 5رشد ناب؛ آشنایی با سنجه‌های رشد استارتاپ
نویسنده:
اش موریا
رتبه کتاب:
۴.۳۳ از ۵
تعداد رأی: ۴۱۹
تعداد صفحات: ۳۰۴ صفحه
دسته‌بندی: کسب‌وکار
لینک گودریدز: “Scaling Lean: Mastering the Key Metrics for Startup Growth”

برخی از سنجه‌های رشد استارتاپ کاربردی این کتاب:

۱. ارزش مادام‌العمر مشتری

ارزش مادام‌العمر مشتری که به LTV معروف است، میزان درآمدی است که تخمین می‌زنیم در کل بازه‌ی عمر مشتری در کسب‌وکار ما از وی خواهیم داشت.

۲. هزینه جذب مشتری (Cost of Customer Acquisition or COCA)

هزینه جذب مشتری کل، میزان پولی است که برای تبدیل یک مشتری بالقوه به بالفعل باید خرج کنیم.

۳. نرخ حاصل کار یا توان (Throughput)

نرخ حاصل کار یا توان عملیاتی، مجموع درآمدهای حاصل از یک مشتری در طول عمر وی منهای تمام هزینه‌هایش است. در واقع به زبان ساده، نرخ حاصل کار را می‌توان برابر با کسر هزینه‌های جذب (COCA)، مواد خام و … از ارزش مادام‌العمر (LTV) مشتری در نظر گرفت.

وقتی به سراغ سنجه‌های رشد استارتاپ می‌رویم، در بسیاری از اوقات باید کمال‌گرایی خود را کنار بگذاریم. قطعا این خوب است که در محاسبه یک سنجه هیچ خطایی وجود نداشته باشد، اما هدف از ایجاد سنجه‌ها، دستیابی به حدس‌های حساب‌شده‌تر است؛ بنابراین یک سنجه می‌تواند با وجود درصدی از خطا، درک ما را از وضعیت کسب‌وکارمان بالاتر ببرد و تخمین‌هایمان را چند مرحله بهتر کند. البته در مورد سنجه‌ها یک قانون ساده و مهم دیگر نیز وجود دارد. سنجه‌ای که قرار نیست رفتار شما را تغییری دهد، سنجه‌ی بدی است.
در کتاب رشد ناب موریا، کارآفرین سریالی و از پایه‌گذاران متد ناب، یک دفترچه راهنما عملیاتی برای سنجش و رشد یک استارتاپ ارائه می‌کند. اش موریا نمونه‌هایی از دنیای واقعی مانند ایر‌بی‌اند‌بی و دراپ‌باکس را با تکنیک‌ها و دستورالعمل‌های خود همراه می‌کند تا یک مدل جدید برای سنجش و توضیح موفقیت استارتاپ در اولین روزهای خود ارائه دهد. کتاب رشد ناب یک کتابچه ضروری برای بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها و مدیران کسب‌وکار است که می‌خواند عیار استارتاپ خود را در دنیای واقعی بسنجند.

بخشی از نظرات خوانندگان:

Mahdi Nasseri: این کتاب رو با دقت زیادی خوندم. اش موریا دراین کتاب سعی کرده مدلی جدید برای ارزیابی عملکرد رشد استارتاپ‌ها ارائه بده. گرچه احساس می‌کنم این مدل باید کمی پخته‌تر بشه ولی مفاهیم مرتبط با اون رو که تو کتاب توضیح داده شده خیلی مفید دیدم.

Glenn Schmelzle: من از مدلی که اش مفاهیم عمیق را به اقدامات کوچک عملیاتی می‌شکند خوشم می‌آید.

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر به مطالب زیر سر بزنید:

چهار کتابی که قبل از هدایت شبکه‌های اجتماعی خود باید خوانده باشید.

انگیزه: راهکاری نو برای خلق دنیایی نو

پنج درس مهم از کتاب “قدرت عادت”

سه کتاب حیاتی در مورد استراتژی سازمان

مصطفی لطفی
مصطفی لطفی
عاشق برنامه نویسی، رباعیات خیام و ورزش شنا هستم. همچنین به تکنولوژی های جدید مخصوصا در حوزه موبایل علاقه مندم و در مورد آن ها مطالعه می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *