انتخاب درست ترین رنگ در ساخت اپلیکیشن موبایل

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

پابلو پیکاسو، نقاش معروف، زمانی گفته‌است: “رنگ‌ها، مانند چهره‌ها، از تغییرات عواطف و احساسات تبعیت می‌کنند.”  همه ما، یک یا چند بار، تاثیر انتخاب رنگ‌ ها را بر احساسات و حالتمان حس کرده‌ایم.  این موضوع را روانشناسی رنگ‌ها می گویند. با اینکه شواهد و تحقیقات خیلی کمی در مورد تاثیر واقعی رنگ‌ها انجام شده‌است، روانشناسی رنگ‌ها تبدیل به یکی از مبحث‌های داغ بازاریابی شده‌اند. اگر شما هم به موضوع انتخاب رنگ علاقه‌مند هستید دعوت می‌کنم با من در بلاگ پازلی همراه باشید.

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی عناصر بصری وبسایت‌ها، قرمز هستند؟ به نظر شما چه چیزی اول از همه توجه شما را جلب می‌کند؟ یک دکمه “خرید” سفید‌رنگ؟ یا قرمزرنگ؟ آیا می‌دانستید بعد بصری، اولین فاکتور تاثیرگذار در تصمیم‌گیری خرید ۹۲٫۶% از مردم است؟ تحقیقات جالب دیگری، یافته‌است که خوانندگان مجلات ۲۶% بیشتر از تبلیغات سیاه و سفید، متوجه تبلیغات رنگی می‌شوند.

تحقیقات و تجربه در انتخاب رنگ درست،برای اپلیکیشن دیدی به ما داده‌است که در ادامه با شما مطرح می‌کنیم:

مهم‌ترین عناصر اپلیکیشن شما چه هستند؟

در طراحی اپلیکیشن اول باید مطمئن شویم که عناصر بصری به اندازه کافی بزرگ هستند و در کنار سایر عناصر به خوبی جای گرفته باشند. مطمئن شوید که تغییرات‌تان را در لحظه روی موبایل چک می‌کنید و اگر در مورد رنگ‌ها و کلیات طراحی اپلیکیشن‌ها تازه کار هستید، وب‌سایت‌های مفید زیادی مانند Colourlovers.com وجود دارند که می‌توانید قبل از انتخاب رنگ، به آن‌ها سری بزنید.

چگونه برای انتخاب رنگ الهام بگیرم؟

اگر به آنچه امروزه در دنیای آنلاین محبوب است نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که طراحی‌های فلت محبوبیت بیشتری کسب کرده و رنگ‌هایی به نام pastel colors هم وجود دارند که با آن‌ها هم­‌خوانی دارند. اما اگر شما هم در اقیانوس وسیع رنگ‌ها سرگردان شده‌اید، می‌توانید از ابزار‌های کمکی بسیاری مانند سایت Dribbble.com و یا اپلیکیشن Color Expert آیفون و … برای انتخاب رنگ‌ جدید و محبوب، الهام بگیرید.

فلسفه رنگ‌ها و ارتباط‌شان با ترغیب‌کردن یکی از جالب‌ترین جنبه‌های بازاریابی است. اما هنوز اطلاعات کمی در مورد نحوه‌ی کار آن‌ها وجود دارد. یکی از تحقیقات انجام‌شده این ایده را بیان می‌کند که برای مثال رنگ‌های زرد و بنفش، می‌توانند موجب نوع خاصی از احساسات بشوند.

انتخاب رنگ در ساخت اپلیکیشن موبایل

اما یک حقیقت ثابت می‌ماند، با وجود اینکه رنگ‌ها نقش بزرگ و مهمی در برندسازی و خرید ایفا می‌کنند،  تاثیرشان به تجارب شخصی وابستگی زیادی دارند.

یافته‌های یک تحقیقات جالب دیگر، به نام اثرات رنگ‌ها در بازاریابی، تا ۹۰% از تصمیم گیری‌ها و قضاوت‌ها را منحصرا بر اساس رنگ‌ها نشان می‌دهد. در ذهن داشته باشید که روابط بین برند‌ها و رنگ‌ها درحال حاضر، تکیه بر درک تناسب رنگ استفاده‌شده توسط یک برند دارد. به عبارت دیگر، آیا رنگ با فروش محصول متناسب است؟

رنگ‌های قوی در برابر رنگ‌های خنثی

رنگ‌ها باید از برند یا خود محصول پیروی کنند. برای مثال، اگر اپلیکیشن در مورد شکلات است، قطعا از انواع رنگ قهوه‌ای یا رنگ‌هایی که با چیزی که اپلیکیشن ارایه می‌دهد، ارتباط دارند، استفاده می‌کنیم.

ازطرفی استفاده از دامنه رنگ‌های خنثی نیز باعث اولویت دادن به محتوا در اهمیت است و این نکته مخصوصا اگر نرم‌افزاری برای فروش یا مقدمات تجارت می‌‌سازید، می‌تواند مفید باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد اگر اپلیکیشنی که می‌سازید، عمدتا خانم‌ها را هدف قرار داده‌است، باید برای انتخاب رنگ از طیف آبی، بنفش و سبز رنگی را در نظر داشته باشید. از نارنجی، قهوه‌ای و خاکستری چشم پوشی کنید، چرا که آن‌ها در بین بانوان از کم‌طرفدارترین رنگ‌ها به شمار می‌روند. در طرف دیگر، مردان از آبی، سبز و مشکی خوششان می آید و از قهوه‌ای، بنفش و نارنجی دل خوشی ندارند.

یک از جالب‌ترین تست‌های رنگ توسط  HubSpot   اجرا شده‌است.  آن‌ها می‌خواستند بفهمند اگر رنگ یک دکمه تغییر کند چه تاثیری بر نرخ تبدیل فروش خواهد داشت. نتایج بسیار غافلگیرکننده بود. فقط با تغییر رنگ دکمه‌ی “همین الان شروع کنید!” از سبز به قرمز، و با ثابت‌بودن تمام چیزهای دیگر مانند سابق، آنها متوجه شدند که دکمه قرمز ۲۱% بهتر از دکمه‌ی سبز عمل می‌کند.

رنگ برند و شخصیت برند

بر اساس مطالعات بیشتر در مورد رنگ‌ها و برندسازی، تقریبا تمامی تحقیقات آکادمیک نشان می‌دهد که انتخاب رنگ هر برند باید با شخصیت آن ارتباط و هم‌خوانی داشته باشد.  احساس، حالت و تصویری که یک برند می‌سازد در ترغیب مشتری برای خرید نقش مهمی ایفا می‌کند. رنگ‌ها هنگامی که با تصویر برند و محصول هم‌خوانی دارند موثر هستند. برای مثال شرکت اپل و علاقه‌شان به طراحی‌های ساده را در نظر بگیرید. رنگ مناسب برای پیام آنها سفید است. یا مثلا اپلیکیشن حمل و نقل اسنپ که رنگ سبز را به خود اختصاص داده است.

چیزی که واضح است، هیچ راهنمای مشخصی برای انتخاب یک رنگ درست برای برند، وبسایت یا اپلیکیشن شما وجود ندارد، اما تمرکز شما باید روی خود برندتان باشد! تصویر برند یا اپلیکیشن‌تان را دنبال کنید، رنگ مناسب را پیدا خواهید کرد.

اگر هم هنوز اپلیکیشن خود را نساخته اید؛ از امکانات شرکت طراحی اپلیکیشن پازلی کمک بگیرید و هر ایده ای که در سرتان می گذرد والبته قابل پیاده سازی با پازلی هست مانند اپلیکیشن بیمه؛ اپلیکیشن آموزشی؛ اپلیکیشن فروشگاه و … را بسازید. برای اطلاع از هزینه ساخت اپلیکیشن هم به صفحه تعرفه ها مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید:

مصطفی لطفی
مصطفی لطفی
عاشق برنامه نویسی، رباعیات خیام و ورزش شنا هستم. همچنین به تکنولوژی های جدید مخصوصا در حوزه موبایل علاقه مندم و در مورد آن ها مطالعه می کنم.

مطالب پر بازدید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن