نکاتی برای بازاریابی اپلیکیشن موبایل

بازاریابی اپلیکیشن موبایل
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بازاریابی اپلیکیشن موبایل بخشی از فرآیند تولید اپلیکیشن است که در بیشتر مواقع یا فراموش می‌شود یا به دلیل عدم آگاهی و دانش کافی کنار گذاشته می‌شود. برخی افراد تصور می‌کنند که انتشار اپلیکیشن در یک مارکت تمام فرآیند بازاریابی است و بعد از انتشار افراد دست به دعا می‌برند تا اپلیکیشن‌شان موفق شود یا این فکر را در سر دارند چون یک اپلیکیشن مشابه موفق شده‌است پس اپلیکیشن ما هم موفق خواهد شد. نکته اصلی همینجاست ، نه تنها موفقیت یک اپلیکیشن مشابه دلیلی بر موفقیت اپلیکیشن ما نیست بلکه استفاده از راه‌کارهای موفقیت آن اپ مشابه نمی‌تواند ما را به هدف‌مان برساند. انتشار اپلیکیشن در یک مارکت تازه شروع راه بازاریابی یک برنامه موبایل است.

بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ به مجموعه فعالیت ‌ها و استراتژی ‌هایی گفته می ‌شود که به منظور تبلیغ، ترویج و جلب کاربران بعد از ساخت اپلیکیشن برای استفاده از آن انجام می ‌شود. این فرآیند شامل استفاده از روش‌ های مختلف تبلیغاتی و بازاریابی برای افزایش نمودار دانلود و استفاده از اپلیکیشن توسط کاربران است که هزینه مصرفی در این راستا جدا از هزینه ساخت اپلیکیشن است. روش های بازاریابی اپلیکیشن و اپ مارکتینگ می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بهینه ‌سازی در فروشگاه ‌های اپلیکیشن: این قسمت از طراحی اپلیکیشن شامل بهبود متن توضیحات، لغات کلیدی، نام و لوگوی اپلیکیشن در فروشگاه‌ های معروف مانند App Store و Google Play است. هدف از این کار، بالا بردن رتبه و قابلیت دیده شدن اپلیکیشن در جستجوها و لیست ‌های مرتبط است.
  • تبلیغات درون اپلیکیشن: این روش موبایل مارکتینگ شامل استفاده از تبلیغات درون برنامه‌ (In-App) برای نمایش تبلیغات در داخل خود اپلیکیشن است. این تبلیغات می‌ توانند به صورت بنرها، ویدئوها، پیام‌ های فعال سازی و غیره باشند.
  • تبلیغات خارج از اپلیکیشن: این روش بازاریابی اپلیکیشن‌ موبایل شامل استفاده از تبلیغات خارج از اپلیکیشن می باشد؛ مانند تبلیغات در شبکه ‌های اجتماعی، تبلیغات در موتورهای جستجو، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات موبایل و غیره است. این روش ‌ها به منظور جذب کاربران جدید و افزایش آگاهی درباره اپلیکیشن استفاده می ‌شوند.
  • بازخورد کاربران: این مورد یکی از برترین روش های بازاریابی اپلیکیشن است که در آن دریافت بازخورد و نظرات کاربران درباره اپلیکیشن و بهبود ویژگی ‌ها و عملکرد اپلیکیشن بر اساس این بازخورد‌ها به کسب و کار کمک می‌ کند تا ارتباطی نزدیک ‌تر با کاربران برقرار کند و نیازهای آن ‌ها را برآورده سازد.
چطور بازاریابی و تبلیغ اپلیکیشن انجام دهیم

کارهای مورد نیاز برای بازاریابی اپلیکیشن موبایل

در این مطلب سعی کرده‌ام تجربیات، مطالعات و نمونه‌هایی از بازاریابی اپلیکیشن را درکنار هم قرار دهم تا منبع مناسبی برای استفاده باشد. یک اپلیکیشن موبایل(اعم از اپلیکیشن فروشگاه، اپلیکیشن آموزشی، اپلیکیشن نوبت دهی، اپلیکیشن حمل و نقل، اپلیکیشن بیمه و… ) علاوه بر نام جذاب، طراحی ظاهری کاربرپسند و یک شعار مناسب به مقداری تلاش برای موفقیت نیاز دارد.
خوب، سراغ اصل مطلب برویم.
بعد از عبور از مرحله ایده و ساخت اپلیکیشن مورد نظر چه اقداماتی برای موفقیت آن باید انجام دهیم؟

انتشار اپلیکیشن – شروع بازاریابی اپلیکیشن موبایل

برای موفقیت یک اپلیکیشن نیاز است تا شما اپلیکیشن‌تان را به دست کاربر برسانید. در شروع کار باید برنامه موبایل خود را در یک یا چند مارکت منتشر کنی. به عنوان مثال کافه‌بازار و گوگل‌پلی برای اندروید و سیبچه و سیب‌اپ برای نسخه آی‌اواس برنامه ما می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

برای انتشار اپلیکیشن می‌توانید از خدمات شرکت طراحی اپلیکیشن پازلی استفاده کنید. خدمات انتشار اپلیکیشن در پازلی توسط کارشناسان مجرب انجام می‌شود و می‌تواند فرآیند انتشار اپلیکیشن شما را تسهیل کند.

انتشار اپلیکیشن در مارکت‌ها

برای اینکه در جستجو اپلیکیشن ما بیشتر دیده شود باید صفحه مربوط به برنامه خود را در هر مارکت بهینه کنیم(ASO). برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را مطالعه کنید:

ASO- بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت برای جستجوی بهتر

بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ چیست؟

لندینگ اپلیکیشن

به جهت بهبود فرآیند جستجو بهتر است ما یک لندینگ‌پیج یا صفحه فرود برای معرفی اپلیکیشن خود داشته باشیم. به عنوان مثال و برای دیدن نمونه‌ به صفحه زیر مراجعه کنید:

گالری اپلیکیشن‌های پازلی

صفحه فرود اختصاصی برای اپلیکیشن به شما این امکان را می‌دهد تا با جزئیات بیشتری اپلیکیشن خود را معرفی کنید. همچنین با ایجاد یک صفحه فرود شانس بیشتری برای حضور در نتایج جستجو در گوگل را خواهید داشت.

ایجاد ویدئوی معرفی

ویدئو ابزاری تاثیرگذارتر از محتوای متنی است و می‌توانید با زبان ساده‌تری و به صورت تصویری اپلیکیشن خود را معرفی کنید. تولید ویدئو به شما این امکان را می‌دهد تا شانس دیده‌شدن خود را از طریق پلتفرم‌های اشتراک ویدئو مثل یوتیوب و آپارات بیشتر کنید. همچنین از این ویدئو می‌توانید در صفحاتی که در بالا ذکر شد استفاده کنید.

نمونه ویدئوی معرفی اپلیکیشن

هدف بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ چیست؟

تا اینجا به سوال چطور بازاریابی و تبلیغ اپلیکیشن انجام دهیم؟ پاسخ دادیم و حالا قصد داریم هدف استفاده از روش های بازاریابی اپلیکیشن و اپ مارکتینگ را بررسی کنیم. هدف اصلی بازاریابی اپلیکیشن عبارت است از:

  • جلب توجه و جذب کاربران: اپلیکیشن ‌ها باید توانایی جلب توجه و جذب کاربران جدید را داشته باشند. اپلیکیشن مارکتینگ به منظور افزایش آگاهی کاربران از وجود اپلیکیشن و جذب آن‌ ها به استفاده از آن، انجام می ‌شود و عدم توجه به آن یکی از مهم ترین اشتباهات در توسعه اپلیکیشن موبایل است.
  • افزایش دانلود و نصب: هدف دیگر بازاریابی اپلیکیشن موبایل، افزایش تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن است. این به معنای اطلاع ‌رسانی به کاربران درباره امکانات، فواید و استفاده از اپلیکیشن و همچنین ارائه انگیزه‌ ها و ارزش ‌هایی برای نصب اپلیکیشن است.
اپلیکیشن مارکتینگ
  • ارتقای نرخ تبدیل (تبدیل کاربران به کاربران فعال): تبدیل کاربران به کاربران فعال و پایدار در اپلیکیشن از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. موبایل مارکتینگ باید به طور مداوم برای افزایش نرخ تبدیل کاربران به کاربران فعال و حفظ آن‌ ها انجام شود. این شامل ارائه تجربه کاربری مثبت، ارزش افزوده، ارتقای ویژگی‌ ها و بهبود کارایی اپلیکیشن می ‌شود.
  • افزایش درآمد و سودآوری: به طور کلی، برترین روش های بازاریابی اپلیکیشن برای افزایش درآمد و سودآوری کسب و کار انجام می‌ شود. این شامل استفاده از مدل ‌های درآمدی مختلف مانند تبلیغات درون اپلیکیشن، فروش محصولات یا خدمات از طریق اپلیکیشن، اشتراک‌ های ویژه و سایر راهکارهای درآمدزایی می ‌شود.
  • رشد پایدار کاربران: هدف دیگر بازاریابی اپلیکیشن موبایل، رشد پایدار تعداد کاربران است. این شامل حفظ کاربران فعلی و جذب کاربران جدید است.

تبلیغات و بازاریابی اپلیکیشن موبایل:

بعد از ایجاد محتوای مناسب و انتشار اپلیکیشن، وقت تبلیغات می‌رسد. قبل از اینکه توضیحات بیشتری بدهم یک جمله را به یاد داشته باشید: «اگر تبلیغات هدفمندی را انجام دهید به  هیچ وجه ضرر نخواهید کرد و سرمایه شما بر می‌گردد».

تبلیغات راه‌های مختلفی دارد که می‌توانید با توجه به موضوع اپلیکیشن و دسته‌بندی مخاطبین خود بهترین و پربازده‌ترین روش را انتخاب کنید. اما هنوز هیچ ملاک مشخصی برای انتخاب بهترین روش برای یک موضوع خاص وجود ندارد، پس باید راه‌های مختلف در ابتدا تست کنید تا بهترین روش مناسب خودتان را انتخاب کنید.

ما در پازلی خدمات متنوعی را برای تبلیغات اپلیکیشن برای شما فراهم کرده‌ایم. برای مشاهده جزئیات به لینک زیر مراجعه کنید:

خدمات تبلیغات اپلیکیشن

روش های بازاریابی اپلیکیشن و اپ مارکتینگ

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی روشی‌است که شما بر اساس معیارهای مختلفی هزینه پرداخت می‌کنید. این معیار می‌تواند تعداد کلیک روی بنر تبلیغاتی شما باشد یا تعداد نصب اپلیکیشن. به هر حال باید با بررسی سرویس‌های مختلف یکی را انتخاب و از آن استفاده کنید. مطلب زیر در مورد مقایسه سرویس‌های مختلف تبلیغات کلیکی می‌تواند به شما کمک کند.

بهترین سرویس تبلیغات کلیکی کدام است؟

تبلیغات از طریق پوش نوتیفیکیشن

یکی دیگر از انواع روش‌ها استفاده از ابزارهای پوش نوتیفیکیشن است، سرویس‌های زیادی در حال حاضر به صورت تخصصی روی تبلیغات از طریق نوتیفیکیشن فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال سرویس ادوایزد، یکتانت و … خدمات ارسال پوش‌نوتیفیکیشن را انجام می‌دهند که می‌توانید پس از بررسی یکی از آن‌ها را تست کنید.

تبلیغات متنی(رپورتاژ)

تبلیغات متنی یک روش عالی برای تبلیغات است. اصول رپورتاژ بر این اساس است که شما سرویس خود را در قالب یک محتوای آموزشی به کاربر معرفی کنید. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن شما برای فروش فایل‌های آماده لوگو است می‌توانید در یک وب‌سایت در حوزه طراحی یک رپورتاژ با موضوع آموزش طراحی لوگو یا تاثیر رنگ طراحی لوگو منتشر کنید و در نهایت سرویس خودتان را معرفی کنید.
نمونه‌ای از رپورتاژ را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

معرفی اپلیکیشن ورزش برای افراد دارای معلولیت

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی از بدو ظهور به عنوان بستری برای تبلیغات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. شبکه‌ای از افراد با سلایق مختلف که شما می‌توانید هم برای خودتان صفحه مجزا داشته باشید و هم با استفاده از صفحات هم موضوع اپلیکیشن خود را معرفی کنید.

صفحات زیادی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام با موضوعات متنوع فعالیت دارند و شما می‌توانید با انتخاب مناسبت‌ترین آن‌ها و پرداخت هزینه‌های نسبتا کم پیام تبلیغاتی خود را در صفحه موردنظر منتشر کنید.

به عنوان مثال اگر شما کانال تلگرامی‌ای را برای تبلیغ انتخاب کنید نیاز است یک پیام جذاب آماده کنید. پیامی شامل یک  تصویر جذاب و متنی که شامل شعار اپلیکیشن، وجه تمایز آن با نمونه‌های مشابه و ویژگی‌های اساسی آن است. در نهایت روش‌های مختلف برای دانلود اپلیکیشن را در انتهای متن در نظر بگیرید.

بازاریابی اپلیکیشن‌ موبایل

همه این مواردی که ذکر شد اگر به درستی انجام شوند می‌توانند به موفقیت اپلیکیشن شما منجر شوند. یادتان باشد حتما یک معیار و متریک برای سنجش موفقیت هر کدام از روش‌ها در نظر بگیرید تا بتوانید در صورت نیاز روش بازاریابی خود را تغییر دهید.

در این مطلب سعی شده تا ابزار‌های مفیدی به شما معرفی شود. قطعا ابزارهای بیشتری برای موفقیت اپلیکیشن موجود است مانند تبلیغات در جستجوی گوگل‌پلی و کافه بازار؛ اما باید سعی کنید متناسب با برنامه خود بهترین روش‌ها را در کنار هم قرار دهید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

جمع بندی

در این نوشته با ارائه اطلاعاتی کاربردی در مورد اپلیکیشن مارکتینگ به طور کامل به سوال چطور بازاریابی و تبلیغ اپلیکیشن انجام دهیم؟ پاسخ دادیم. به طور کلی یکی از مهم ترین نکات مهم ساخت اپلیکیشن،  استفاده از روش های بازاریابی اپلیکیشن و اپ مارکتینگ است.

برترین روش های بازاریابی اپلیکیشن شامل تبلیغات درون و خارج از اپلیکیشن، بهبود ویژگی ‌ها و عملکرد اپلیکیشن، بهبود تجربه کاربری، استفاده از روش ‌های رایگان بازاریابی مانند بهینه‌ سازی موتورهای جستجو (SEO) و بهینه ‌سازی فروشگاه‌ های اپلیکیش (ASO)، ایجاد محتوا و مسابقات جذاب، همکاری با بلاگرها و افراد مشهور در حوزه دیجیتال و سایر روش ‌های متنوع دیگر می شوند.

به اشتراک بگذارید:

داوود عباسی
داوود عباسی
به مباحث مدیریتی و آواز خوندن علاقه زیادی دارم و حافظه ام طوریه که اگه کاری بهم سپرده بشه، می تونید مطمئن باشید یادم نخواهد رفت. تو پازلی کارم رو با ارتباط با مشتری شروع کردم و در ادامه در بخش تولید محتوا، با هدف کمک به مشتری ها فعالیتم رو ادامه دادم.

6 Comments

  1. کاربر مهمان گفت:

    خیلی عالی بود

  2. خیلی عالی بودش ممنونم

  3. AH R گفت:

    ویدیویی که برای معرفی اپ در مارکت ها به کاربران نمایش داده میشه که به نظرم بهترین و فارسی و رایگان و با کیفیت اون، سایت ویدی وود هست.

    • داوود عباسی گفت:

      سلام مجدد
      بله ابزارهای زیادی هستند برای تولید ویدئو، ولی مهمترین مساله محتوای ویدئو هست که باید به صورت واضح و جذاب به شرح خدمات ما بپردازه. کاربر باید در کمترین زمان، مفیدترین اطلاعات رو دریافت کنه.
      موفق باشید

  4. AH R گفت:

    عالی بود متشکرم.
    بهترین راه ساخت ویدیو معرفی چیه؟

    • داوود عباسی گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      سوال‌تون رو واضح‌تر توضیح بدید تا راهنمایی‌تون کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن