بازاریابی داخلی یک روش تجاری است که با ایجاد محتوای ارزشمند و ایجاد تجربهکاربری مناسب، مشتریان را با خود درگیر میکنیم. تفاوت این نوع بازاریابی با بازاریابی خارجی در این است که ما در بازاریابی خارجی به دنبال جذب مشتری جدید هستیم و در بازاریابی داخلی به دنبال بهبود سفر مشتری در کسبوکار ما و ایجاد تعامل مناسب هستیم.
متد بازاریابی داخلی، روشی برای رشد سازمان ما از طریق ایجاد روابط پایدار با مشتریان است. در این متد ما به دنبال ارزش بخشیدن و توانمند کردن مشتریان برای رسیدن به اهداف خود در مسیر کسبوکار خودمان هستیم.
چرا؟ زیرا وقتی مشتریان موفق شوند، ما موفق خواهیم شد.
متد بازاریابی داخلی را میتوان به سه مرحله تقسیم کرد:
Attract (جذب کردن): جذب افراد مناسب با محتوای ارزشمند و گفتگوهایی که ما را بهعنوان مشاوره به افراد معرفی میکند.
Engage (درگیرکردن): ارائه راهحلها و دیدگاههای مختلف که با اهداف و مشکلات آنها مطابقت دارد با هدف اینکه احتمال خرید آنها بیشتر شود.
Delight (لذت بخشیدن): ارائه خدمات پشتیبانی مناسب برای توانمندسازی مشتری در مسیر رسیدن به موفقیت، برای مشتری لذتبخش خواهد بود.
وقتی مشتریان به موفقیت میرسند و این موفقیت را دیگران به اشتراک میگذارند. یک جامعه مخاطب جدید را برای کسبوکار ما فراهم میکنند. به همین ترتیب چرخه بالا شکل میگیرد که بازاریابی داخلی اهرم اصلی حفظ این چرخه است.
ما برای هر مرحله از بازاریابی داخلی نیازمند یک استراتژی مناسب هستیم. در ادامه استراتژیهای خاصی برای هر یک از مراحل جذب، درگیری و لذت را مرور میکنیم که رشد بهتر کسبوکار ما کمک میکند.
استراتژیهای جذب:
استراتژیهایی که منجر به جذب مخاطب میشوند، به ایجاد و توسعه محتوا گره خوردهاند. برای دسترسی به مخاطبان با ایجاد و انتشار محتوا در بلاگ و شبکههای اجتماعی شروع به کار میکنیم. بهعنوان مثال میتوان راهنمای استفاده از محصولات، اطلاعات در مورد راهحلهای موجود برای چالشهای مشتریان، نظرات سایر مشتریان و جزئیات مربوط به تخفیفها را ارائه کرد.
میتوانیم این مطلب مفید را با کلمات کلیدی مناسب سئو کنیم و از طریق موتورهای جستجو هم مخاطب مناسب خود را جذب کنیم. اینکار به ما کمک میکند تا مخاطبی را پیدا کنیم که مشکلش با سرویس یا محصول ما حل میشود.
استراتژیهای تعامل (درگیرکردن):
زمانی که از متد بازاریابی داخلی استفاده میکنیم باید مطمئن شویم که با مخاطبین و مشتریان خود ارتباط برقرار میکنیم و این ارتباط بهگونهای است که آنها تمایل به برقراری یک ارتباط بلندمدت دارند. در استراتژیهای تعامل باید در ارتباطهای خود ارزشی که محصول یا خدمات ما برای مشتریان دارد را منتقل کنیم.
استراتژیهای تعامل شامل نحوه مدیریت تماسهای فروش میباشد. اینکه ما چگونه در زمان تماس خدمات خود را معرفی و علاقه افراد را جلب میکنیم. همیشه به این فکر کنیم که بهجای فروش محصول، راهحل را به مخاطب بفروشیم.
استراتژیهای بهبود تجربه (لذت بخشیدن):
این استراتژیها شامل اطمینان از خوشحالی، رضایت و پشتیبانی مشتریان تا مدتها پس از خرید است. در این استراتژی، اعضای تیم ما باید بهعنوان مشاور در تمام مراحل سفر مشتری کمک کنند و مشتری را به موفقیت نزدیک کنند.
نظرسنجیها، ارائه خدمات پشتیبانی و دریافت بازخورد از مشتری راهی عالی برای لذتبخش کردن سفر مشتری است.
گوشدادن به شبکههای اجتماعی راهی دیگر در بهبود تجربه مشتری است. اینکه مشتریان در مورد ما چه میگویند به ما کمک میکند تا بفهمیم که آیا تلاش به نتیجه رسیده است یا خیر.
بعد از آشنایی با مراحل متد بازاریابی داخلی میتوانیم از آن در کسبوکار خود استفاده کنیم و چرخه صحیح این متد را ایجاد کنیم. دقت کنید این چرخه باید همواره در جریان باشد و در هر بار فرآیندها را بهبود بخشیم.
اگر به دنبال توسعه مهارتهای بازاریابی و فروش خود هستید توصیه میکنم مطالب زیر را مطالعه کنید:
چهار کتابی که قبل از هدایت شبکههای اجتماعی خود باید خوانده باشید.
۱۹ راه جذب مشتری – تبلیغات بنری و بازاریابی شبکههای اجتماعی