ایجاد رویداد در گوگل‌کلندر-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 14
ایجاد رویداد در گوگل‌کلندر
۱۴ مرداد، ۱۴۰۰
تنظیمات گوگل‌کلندر-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 11
تنظیمات گوگل‌کلندر
۱۴ مرداد، ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

توانایی تیترنویسی حرفه‌ای، مهارت بسیار مهمی است که برای تولیدکنندگان محتوا الزامی است. شاید شنیده باشید که می‌گویند کتاب را ازروی جلدش قضاوت نکنید اما در تولید محتوا این مورد صدق نمی‌کند. در واقع حتی در خرید کتاب هم این نکته همیشه صادق نیست و در بسیاری از موارد افراد با توجه به طرح جلد کتاب موردنظر ممکن است کتاب را از انتشارات دیگری تهیه کنند.

انتخاب تیتر مناسب، اصلی‌ترین بخش یک محتوای حرفه‌ای محسوب می‌شود و اگر هنگام نوشتن تیتر، از اصول و بایدها و نبایدهای تیترنویسی آگاه نباشید و ویژگی‌های اصلی تیترنویسی استاندارد را در آن رعایت نکنید سایر تلاش‌های شما نیز آن‌طور که درخور آن‌هاست دیده نخواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد مخاطبان فقط تیتر محتوا را می‌خوانند و فقط ۲۰ درصد آن‌ها کل محتوا را مطالعه می‌کنند در نتیجه
عنوانی را انتخاب کنید که مشتری شما به‌سرعت با آن ارتباط برقرار کند. عنوان باید ساده و قابل‌فهم باشد و مخاطب را به‌صورت مستقیم هدف بگیرد. گاهی همانند سیلی به‌صورت آن‌ها برخورد کند و آن‌ها را به مطالعه تمامی مطلب ترغیب کند.

استفاده از جز برای کل

استفاده از این روش تیتر شما را چندین برابر قدرتمندتر خواهد کرد. دقیقاً همان بخشی که نیاز هست هدف بگیرید را انتخاب ‌کنید و شلیک!
به‌عنوان‌مثال: به جای استفاده از تیتر “سوریه با آمریکا وارد جنگ می‌شود.” می‌توانید از “تقابل بشار اسد با بایدن” استفاده کنید.

از استعاره‌ها استفاده کنید.

اجازه بدهید با یک مثال شروع کنم. مدتی پیش مطلبی در بلاگ پازلی منتشر شد با عنوان “نوش دارو قبل از مرگ سهراب” این مطلب در رابطه با نحوه برخورد با مشتریان ناراضی نوشته و منتشر شده است.
من قضاوت دراین‌رابطه را به شما واگذار می‌کنم. به نظر شما اگر این مطلب فقط با عنوان “نحوه تعامل با کاربران ناراضی” منتشر می‌شد، بازخوردهای بهتری دریافت می‌کرد؟ حدس می‌زنم جواب شما منفی است.
به‌صورت کلی استفاده از استعاره به معنای استفاده از یک رویداد، نماد یا داستانی مشهور و شناخته شده برای عوام به‌منظور وسعت‌دادن و قدرت‌بخشیدن به تیر محتوا است. شما به‌عنوان نیرویی که در بخش تولید محتوا فعالیت می‌کند باید دانستن این استعاره‌ها را از ابزار کار ضروری خود برای تیترنویسی حرفه‌ای بدانید.

به اشیا جان ببخشید.

تا چه اندازه با آرایه تشخیص آشنایی دارید؟ تشخیص یا جان‌بخشی به اشیا آرایه ادبی‌ای است که صفت‌ها یا رفتار انسانی را به جانوران یا اشیاء نسبت می‌دهد. این ارایه می‌تواند به شما در تیترنویسی حرفه‌ای کمک زیادی کند.
برای مثال در آستانه سال نو، قصد تبریک سال جدید به کاربران‌تان را دارید.
تیتری که شما قبل از دانستن این مطلب انتخاب می‌کردید به‌احتمال زیاد به‌صورت زیر بوده است:
“سال ۱۴۰۰ شمسی را به شما تبریک می‌گوییم.”
تیتر جدیدی که احتمالاً پس از این انتخاب می‌کنید با در نظر گرفتن علاقه احتمالی‌ای که به ترانه‌های محسن چاووشی عزیز دارید به این صورت خواهد بود:
” آمد بهار جان‌ها – ای شاخ تر برقص آ ”

از استفهام انکاری استفاده کنید.

استفهام انکاری یعنی سؤالی بپرسید که جواب آن از پیش معین باشد و یا همراه با تکذیب باشد. استفاده از استفهام انکاری یکی از قدرتمندترین شیوه‌های استفاده در نوشتن سرتیترها می‌باشد. تصور کنید قصد دارید مطلبی بنویسید و تجربه موفقیت کاری خودتان را علی‌رغم کمبود امکانات بیان کنید.
شما دو انتخاب دارید:
انتخاب اول: چگونه با کمبود امکانات در زندگی موفق باشیم.
انتخاب دوم: پیاده ندیدی که جنگ آورد؟ سر سرکشان زیر سنگ آورد.
انتخاب شما کدام است؟

اغراق کنید.

اغراق یا همان مبالغه از آرایه‌های ادبی است که در تیترنویسی حرفه‌ای استفاده می‌شود. این آرایه ادعای وجود ویژگی را در کسی یا در چیزی که در واقع به شدتی که نقل می‌کنیم نیست را گویا است. شما به عنوان نویسنده به یاری اغراق، معانی بزرگ را خرد و معانی خرد را بزرگ جلوه می‌دهید. زیبایی اغراق در این است که غیرممکن را به‌گونه‌ای ادا کند که ممکن به نظر رسد.
برای نمونه شما قصد دارید عواملی برای موفقیت در کسب‌وکار در شرایط قرنطینه را برای خواننده ذکر کنید و یا کاربر را از یک جشنواره تخفیف مطلع کنید. در این صورت می‌توانید تیتر را به این صورت قرار دهید، بزرگ‌ترین تخفیف قرن و یا از روی کاناپه ثروتمند شوید. قطعاً خواننده شما می‌داند که با خوابیدن بر روی مبل قرار نیست ثروت بیل گیتس را داشته باشد ولی این تیتر محرک قوی برای خواننده شما خواهد بود تا مطلب را تا انتها بخواند.

با یک سوال شروع کنید.

در صورت امکان برای تیترنویسی حرفه‌ای می‌توانید نوشته و یا محتوای خود را با یک سؤال آغاز کنید. درصورتی‌که محتوای شما به مقایسه دو مطلب می‌پردازد می‌توانید از این روش استفاده کنید. در این صورت شما در ابتدای کار خواننده را وادار به تفکر می‌کنید! در حقیقت انسان ذات کنجکاوی دارد و به دنبال یافتن پاسخ‌های خود می‌رود. تصور کنید مطلب شما دررابطه‌با مقایسه دو محصول و یا دو ژانر موسیقی باشد. می‌توانید در این مواقع مطلب را با پرسیدن سؤال (این یا آن) شروع کنید در این مورد می‌توانید ذکر کنید پاپ یا سنتی؟ و سپس توضیحات را ارائه دهید.

نکته دیگری که باید بدانید، این است که تیترنویسی حرفه‌ای نیز یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین، تکرار و تجربه خواهد داشت. هرچه بیشتر در این زمینه تلاش کنید و کمی با ادبیات، ضرب‌المثل‌ها و آرایه‌های ادبی بیشتر آشنا باشید به‌مراتب بهبود بیشتری نیز حاصل خواهد شد؛ بنابراین انتظار نداشته باشید که از نخستین تلاش‌ها، بهترین تیترها را خلق کنید. اما شمشیر خود را قلاف نکنید و ادامه دهید.

مطالب مرتبط:

تولید محتوا: آموزش قدم به قدم

۱۹راه جذب مشتری – بازاریابی محتوا

چطور بازاریابی محتوایی به کسب‌وکار ما کمک می‌کند؟

چند خط با کتاب «بازاریابی پرمحتوا»

محتوا در اپلیکیشن باید چگونه باشد؟

فاطمه محسنی
فاطمه محسنی
بیست و اندی ساله و دانشجوی ادبیات انگلیسی ام ، از بچگی عاشق یادگرفتن زبان های جدید بودم و هنر و ادبیات بیشتر از هر چیزی توی دنیا منو ذوق زده میکنه . تو یه دنیای موازی ممکنه یه معلم ، پزشک ، روانشناس، نویسنده ویا حتی کتاب فروش باشم ولی الان با تمام توانم کنار شما پازلی هام و دوستتون دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.