تجربه مشتری ، درک او از برند شما در تمام جنبههای سفارش است. تجربه مشتریان در یک فرآیند شکل میگیرد. شما باید بدانید در سفر مشتری با کسبوکار شما چه فرآیندهایی وجود دارد و مشتری در هر مرحله با چه مواردی مواجه است.
یک تجربه مشتری مناسب، برای رشد هر کسبوکاری حیاتی است. تجربه مثبت مشتریان باعث وفاداری میشود، به شما در حفظ مشتری کمک میکند و مشتری را به سفیر برند شما تبدیل میکند.
بعد از اینکه اهمیت تجربه مشتریان مشخص شد و با تعاریف آن آشنا شدید باید بدانید که این تجربه چگونه اندازهگیری کنید و برای بهبود آن چه کارهایی میتوان انجام داد.
قطعا اولین راهحلی که به ذهن ما میرسد، درنظرگرفتن نظرسنجی سنجش رضایت مشتری است. شما میتوانید در هر مرحله از سفر مشتری یک بازخورد مناسب دریافت کنید. این بازخوردها موانع سفر مناسب مشتری را مشخص میکند.
ریزش مشتری اتفاق میافتد و این بخشی از کسبوکار است. اما مهم این است که ما هنگام ریزش مشتری یاد بگیریم و تا میتوانیم سعی کنیم از تکرار آن جلوگیری کنیم.
سعی کنید بهصورت منظم رفتار مشتریانی که کسبوکار شما را ترک کردهاند تجزیهوتحلیل کنید و سعی کنید دلایل ریزش را پیدا کنید و با تیم خود برنامهریزی کنید تا از اتفاقات مشابه جلوگیری کنید.
برای مشتریان خود یک بستر ایجاد کنید تا محصولات یا ویژگیهایی که درخواست دارند را بیان کنند. این بستر میتواند یک انجمن، یک گروه در شبکههای اجتماعی، نظرسنجی یا یک فرم باشد. وقتی ویژگی یا محصولی تعداد دفعات زیاد ثبت میشود ارزش پیادهسازی دارد.
با بررسی تیکتهای مشتریان و پاسخ کارشناسان خود میتوانید مشکلاتی که بهصورت مکرر رخ میدهد را شناسایی کنید و برای رفع آنها برنامهریزی کنید. این به شما کمک میکند تا مشکلات را کاهش دهید و تیکتهای مشتریان کمتر شود.
مدیریت تجربه مشتری (CXM) فرآیند نظرسنجی، تجزیهوتحلیل و افزایش تعاملات مشتری با کسبوکار شما است. CXM نقاط حساس سفر مشتری را کنترل میکند و ارزیابی میکند که چگونه میتوانید تجربه هر بخش را بهبود دهید.
مدیریت تجربه مشتری یکی از مؤلفههای اساسی استراتژی تجربه مشتری است، زیرا بهترین سرمایهگذاری همین تجربه مشتری است. شما با مدیریت تجربه مشتریان میتوانید مشتری خود را به سفیر برند تبدیل کنید. سفیر برند کار تبلیغات شما را انجام میدهد و هزینههای شما را در بخش تبلیغات هم کاهش میدهد.
برای مطالعه مطالب دیگر به بلاگ پازلی مراجعه کنید:
۵ استراتژی ایجاد برند موثر در جذب مشتری
۶ راه محافظت از مشتریان در برابر رقبا
چرا مشتریان شاکی میشوند و چه باید کرد؟
میتوانید از پنلکاربری پازلی برای ساخت اپلیکیشن اقدام کنید.
پنلکاربری پازلی