مدیریت شباهت زیادی به طبابت دارد و ما همانطور که دو دسته پزشکان تجربی و پزشکان دارای مدارک پزشکی معتبر داریم، مدیران تجربی و دارای پیشینه علمی نیز داریم. به این بیاندیشید که امروزه شما حاضرید خودتان به دست کدام دسته از پزشکان بسپارید؟ آنهایی که قبلاً چند سالی انواع مختلف بیماریها و موقعیتها و سیستم بدن را در تئوری خواندهاند و سپس زیر دست پزشکان حاذق از این تئوریها درک و تجربهای عملیاتی پیدا کردهاند؟ یا آنهایی که بر اساس تجربه و آزمونوخطا طبابت میکنند؟ سازمان نیز شبیه یک موجود زنده است و مدیران پزشکان این موجودات زنده بهحساب میآیند. پزشکانی که باید وقتی سازمان دچار بیماری یا چالشی میشود راهحل مناسب برای احیای آن را به کار ببندند. اگر در چیدن استراتژیهای سازمان بخواهیم تنها بر حدسیات خودمان تکیه کنیم به این معناست که روش آزمونوخطا را برگزیدهایم. عمر و شرایط ما استطاعت آن را نخواهد داشت که تمام حالتهای یک سازمان را تجربه کنیم. بلکه بهتر است همانند پزشکان، با دانش حاضر در کتابهای استراتژی سازمان آشنا شویم.
رتبه کتاب: ۳٫۹۷ از ۵
تعداد رأی: ۳۵۱۳۴۹
نویسنده: سان تزو
تعداد صفحات: ۱۲۸ صفحه
یک فرمانده بزرگ نظامی ژاپنی، پانصد سال قبل از میلاد مسیح، کتابی اعجابانگیز و ستودنی در مورد شیوههای فرماندهی لشکر مینویسد که تا سالهای سال، در کشورهای شرق دور بهعنوان دستور راه فرماندهان جنگ استفاده میشده است. هماکنون این کتاب در لیست کتابهای پیشنهادی ارتش امریکا برای دانشگاههای افسری و نظامی است. هنر جنگ ۱۳ فصل دارد که سان تزو در هر فصل تعالیم جنگیاش را تشریح میکند.
رتبه کتاب: ۴ از ۵
تعداد رأی: ۵
نویسنده: آدام گرنت
تعداد صفحات: ۳۹۲ صفحه
آدام گرنت، پژوهشگر استراتژی سازمانی عصارهی روش مشاورهای خود و سالها تجربه کار با سازمانهای بزرگ را به همراه ۱۷ نمونه از کسبوکارهای معاصر تشریح میکند. این کتاب هر بعد سازمان را، از ساختار سازمانی گرفته تا رقابت، از دیدگاه استراتژیک بررسی کرده و آخرین تحقیقات علمی را همراه مثالهایی از بزرگترین سازمانهای دنیا که همه ما میشناسیم، به طور ملموسی بیان میکند. خواندن این کتاب دیدگاه شما را به استراتژی سازمان متحول و شفاف میکند.
رتبه کتاب: ۳٫۹۶ از ۵
تعداد رأی: ۵۷۴۹۳
نویسنده: دبلیو. چان کیم، رنه مابورنیا
تعداد صفحات: ۲۴۰ صفحه
چگونه بدون درگیرشدن در رقابت میتوان بازار را از آن خود کرد؟ در این کتاب مسیر استراتژی کسبوکار به دو دسته تقسیم میشود: یا همان راه بقیه را ببریم و وارد اقیانوسی شویم که از شدت رقابت به رنگ سرخ درآمده است. و یا یک راه مبتکرانه و متفاوت از رقبا انتخاب کنیم و به آبهای آبی بینهایت دست پیدا کنیم. کتاب استراتژی اقیانوس آبی روشهایی را برای دستیابی به بازارهای بدیع و بکر به شما معرفی میکند. اگر در استراتژیهای سنتی گیر کردهاید و پیش نمیروید، اگر بازار محصول فعلی را از دست دادهاید، حتماً سری به این کتاب با ایدههای جذابش بزنید.
با خواندن کتابهای استراتژی میتوانید در ابتدا درکی از بیولوژی یک سازمان پیدا کنید. سپس با شناخت ساختار و ابعاد مختلف، در شرایط پاسخ و استراتژی مناسبی را برگزینید. شما چه کتابهایی در مورد استراتژی سازمان میشناسید؟
اگر به دنبال مطالبی در مورد استراتژیهای مختلف هستید توصیه میکنم مطالب زیر را مطالعه کنید:
استراتژی های قیمت گذاری در فروش اپلیکیشن
۷ عنصر برای یک استراتژی برند جامع | قسمت اول
۷ عنصر برای یک استراتژی برند جامع | قسمت دوم
نکاتی برای توسعه استراتژی بازاریابی و فروش
2 Comments
بسیار عالی
عالی بود و خسته نباشید و موفق باشید