نکات مهم در ساخت اپلیکیشن

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

علی رغم پیشرفت های علمی و فناوری متعددی که در سال های اخیر رخ داده است، استفاده از تلفن های هوشمند و اپلیکیشن هایی که روی آن ها بارگذاری می شوند، افزایش چشمگیری داشته است. اگر صاحب یک شرکت خاص هستید یا می خواهید آن را توسعه دهید، می توانید به طراحی اپلیکیشن بپردازید تا مشتریان بیشتری جذب کنید.

استفاده از یک اپلیکیشن تاثیر بسزایی در رشد شرکت شما خواهد داشت و موجب می شود که چند قدم از رقبای خود جلوتر بیفتید. درست مانند یک اپلیکیشن فروشگاهی که می تواند مشتریان خود را از سراسر کشور جذب کند و یا یک اپلیکیشن آموزشی که با جذب کاربران بیشتر به سوددهی دوچندان دست می یابد. با این حال، به این نکته توجه کرد که هر اپلیکیشن کاربردی نمی تواند مفید باشد و برنامه هایی که فقط موجب پیشرفت می شوند که به صورت اصولی طراحی شده باشند. برای این منظور، ما تصمیم گرفته ایم در این مطلب شما را با قوانین ساخت اپلیکیشن و نکات مهم طراحی اپلیکیشن و پیاده سازی آن آشنا کنیم. همراه ما باشید!

قوانین ساخت اپلیکیشن

نکات مهم ساخت اپلیکیشن و تاثیر آن در پیشرفت کسب و کار

این روزها همه از دنیای دیجیتال، تلفن های هوشمند و کاربردهای آن آگاه هستند. به همین دلیل، تلفن های هوشمند به عنوان یک رسانه قدرتمند برای جلب بینندگان در نظر گرفته می شوند. هنگامی که کارآفرینان متمایز یک اپلیکیشن تخصصی ایجاد می کنند، نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در رشد سازمان آنها است. از آنجایی که مخاطبان ممکن است به راحتی به اپلیکیشن هایی دسترسی داشته باشند که مصرف کالا و خدمات توسط مخاطب را راحت تر می کند.

البته، اگر اپلیکیشن را بدون رعایت دستورالعمل ها یا اصول خاصی طراحی کنید، نمی توانید انتظار داشته باشید که شرکت شما رشد چشمگیری داشته باشد. هنگامی که مصرف کنندگان واقعاً از آن اپلیکیشن استفاده می کنند، این اتفاق می افتد. به همین دلیل، هنگام طراحی اپلیکیشن ، باید چند نکته را در نظر بگیرید تا بتوانید اپلیکیشن جذاب و در عین حال استاندارد و اصولی طراحی کنید.

اصلی ترین نکات طراحی اپلیکیشن

نکات مهم ساخت اپلیکیشن چیست؟

در صورتی که شما اپلیکیشن خود را براساس قوانین ساخت اپلیکیشن طراحی کرده باشید ، کاربران برای استفاده از اپلیکیشن، شما را نسبت به رقبای خود ترجیح می دهند.

اما چه نکات مهم در ساخت اپلیکیشن باعث می شود تا اینقدر محبوب شود؟ اصلی ترین نکات طراحی اپلیکیشن اندروید و ios استاندارد و اصولی عبارتند از:

استفاده از رنگ و فونت مناسب

شما باید اصول روانشناسی رنگ را در طراحی اپلیکیشن اعمال کنید و رنگ های مناسب و جذاب از نظر بصری را انتخاب کنید. فونت اپلیکیشن باید خوانا، واضح و چشم کاربران را اذیت نکند.

طراحی رابط کاربری جذاب و کاربرپسند (UI)

برای اینکه اپلیکیشن شما در نگاه اول افراد را جذب کند، باید خوب به نظر برسد. رابط کاربری یک برنامه جزء اصلی آن است و کاربران مستقیماً با آن تعامل دارند. به همین دلیل، هنگام ایجاد رابط کاربری باید دقت و توجه زیادی به جزئیات داشته باشید.

تجربه کاربری (UX)

یک اپلیکیشن کاربردی که به خوبی طراحی شده باشد، تا زمانی که کاربران تجربه کاربری خوبی از آن نداشته باشند، به تنهایی به عنوان بهترین رتبه بندی نمی شوند. این اپلیکیشن باید برای کاربران بسیار آسان باشد تا با آن کار کنند و به تمامی قابلیت های آن دسترسی داشته باشند. در واقع، می توان گفت که داشتن یک رابط کاربری قوی و تجربه کاربری (UI/UX) یکی از اصلی ترین نکات ساخت اپلیکیشن باشد.

داشتن محتوای جذاب و کاربردی

در حالی که ظاهر و تجربه کاربری ابزارهای قدرتمندی برای جلب نظر بینندگان هستند، اطلاعات مرتبط و مفید چیزی است که آنها را علاقه مند نگه می دارد. مخاطب می تواند در این شرایط برای همیشه راضی باشد.

حجم مناسب

اپلیکیشن شما فضای زیادی را در گوشی کاربر اشغال می کند و اگر حجم بالایی داشته باشد دانلود آن چالش برانگیز خواهد بود. در نتیجه، اپلیکیشن خود را تا حد کم حجم طراحی کنید تا کاربران بتوانند بدون هیچ مشکلی آن را دانلود و نصب کنند.

قوانین ساخت اپلیکیشن برای اندروید و ios

قرار دادن شماره تماس و راه های ارتباطی

ترجیحاً راهی برای تماس کاربران با شما در صورت نیاز وجود داشته باشد، مانند آدرس ایمیل، ایدی شبکه اجتماعی، شماره تلفن و غیره که در اپلیکیشن خود قرار دهید.

پیاده سازی Responsive

اپلیکیشن شما باید روی تبلت ها و همچنین گوشی ها به درستی کار کند و کاربران نباید هنگام استفاده از آن مشکلی داشته باشند.

انتشار در مارکت

شما باید اپلیکیشن خود را، در مارکت هایی مانند اپ استور، گوگل پلی، بازار و غیره منتشر کنید. تا کاربران بتوانند به راحتی آن را دانلود نمایند.

اغلب کسب و کار ها چیزی بین چند صد هزار تومان تا چندین میلیون تومان برای ساخت اپلیکیشن هزینه می­ کنند. اما متاسفانه، گاهی اوقات این اپلیکیشن ها به محض انتشار با شکست مواجه می­ شوند. در واقع، اشکالات اصلی در حین مراحل برنامه­ ریزی، انتخاب استراتژی، و در آخر خود ساخت اپلیکیشن اتفاق می افتند. ورود به دنیای موبایل و توسعه کسب و کارها نیازمند برنامه ریزی و تدوین استراتژی مناسب است. اما قبل از تدوین و اجرای هر استراتژی، شما باید بدانید ساختن چه اپلیکیشنی به دردتان می خورد. در پست های قبلی، در مورد ۳ برداشت اشتباه در بازاریابی کسب و کارها گفت و گو کردیم. در اینجا بعضی از مهم ترین از قلم افتادگی ها را در مراحل برنامه ریزی و تولید ذکر می کنیم:

به نیاز کاربران پاسخ نمی­دهد

قبل از شروع ساخت اپلیکیشن، لازم است تا به دقت حتی جزییات کاربران احتمالی را بررسی کنیم، نیازهایشان را بشناسیم، و در نهایت به وضوح بدانیم که در نرم افزار خود چه چیزی را می توانیم به آنها عرضه کنیم. امکانات نرم افزار شما واقعا باید نیاز مشتری را برطرف و پروسه سابق حل مشکلاتشان را ساده سازی و تسریع کنند. اپلیکیشن در خدمت کاربران و ابزاری برای آن هاست و نباید به عنوان ابزار تبلیغاتی خودتان، یک طرفه به آن نگاه کنید.

اپلیکیشن شما باید به سمت تامین نیاز کاربران برود.

پاسخگوی اهداف کسب­ وکار نیست

هر کسب و کاری یک سری اهداف دارد، مثل افزایش فروش، پیشرفت آگاهی از برند، ساختن روابط قوی و طولانی مدت با مشتریان و … وقتی که برای کسب و کار خود اپلیکیشن می سازید، باید اهداف کسب و کارتان را با عملکرد نرم­ افزارتان مرتبط کنید. اگر امکانات اپلیکیشن در راه رسیدن به اهداف کمک می کنند، شانس خوبی برای موفقیت بلند مدت خواهد داشت.

عدم پشتیبانی بعد از رونمایی

حتی در اولین مراحل، باید بدانید که ساخت اپ، اولین قدم هست و اپلیکشین ­تان نیاز به پشتبیانی مداوم در طول عمر خود دارد. همانطور که در مطالب قبلی گفتیم، دنیای موبایل، بسیار پویا و در حال تغییر و گسترش است، بنابراین، “خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو”! شما نیز باید خودتان را برای بروز رسانی ها و اصلاحات منظم آماده کنید تا مطمئن شوید، نرم­ افزار موبایل تان به خوبی روی تعداد زیادی از دستگاه ها اجرا می­ شود و تمام چیزهایی که کاربران از آن می­ خواهند را ارایه می­ دهد. به یاد داشته باشید که غزال تیزپای تکنولوژی منتظر کسی نمی ماند، شما نیز باید با پیشرفت تکنولوژی همراه شوید.

ضعف در آموزش

قبل از این­که یک اپلیکیشن برای یک شرکت بخواهد جا بیافتد، نه تنها هر کاربر در مورد این نوآوری باید مطلع بشود، بلکه باید به خوبی در مورد نحوه ی استفاده از آن آموزش ببینند.

با در نظر گرفتن تمامی مواردی که ذکر کردیم، ما می توانیم کلید موفقیت یک نرم­ افزار موبایل را مرتبط و مفید بودن، و ماندن بدانیم.

key copy

بنابراین اپلیکشن خوب، دارای امکاناتی است که علاوه بر پاسخ دادن به نیازهاییی که در این بخش راجع به آن صحبت کردیم، در راستای اهداف کسب و کار باشند.

اصلی ترین و مهم‌ترین قوانین ساخت اپلیکیشن برای اندروید و ios

برای اینکه بتوانید اعتماد کاربران خود را جلب کرده و از تقلب و سوء استفاده ها جلوگیری کنید، لازم است که در طراحی اپلیکیشن خود به قوانین زیر توجه داشته باشید:

دریافت نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)

اگر یک کسب و کار اینترنتی نماد اعتماد الکترونیکی نداشته باشد، از نظر قانونی معتبر نیست. اکثر مشتریان تنها در صورت مشاهده این نماد به یک شرکت اعتماد خواهند کرد. این نماد فقط برای تقریباً دو سال اعتبار دارد و پس از آن باید دوباره برای دریافت مجدد آن اقدان کنید.

دریافت درگاه پرداخت آنلاین

پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، درخواست درگاه پرداخت آنلاین باید تکمیل شود. برای انجام این کار، باید اپلیکیشن خود را مطابق با قوانین تجارت الکترونیک به طور کامل راه اندازی کرده باشید. از دیگر شرایط اخذ درگاه پرداخت می توان به عدم منع فعالیت در نظام بانکی و داشتن مجوز رسمی از ادارات ثبت اسناد اشاره کرد. مشتریان می توانند با وجود درگاه های پرداخت آنلاین، محصولات و خدمات شما را از طریق اپلیکیشن بدون نگرانی در مورد چیزی خریداری کنند. به خاطر داشته باشید که استفاده از درگاه های پرداخت واسطه هم وجود دارد. اگرچه مجوز های کمتری نیاز دارند، اما استفاده از آنها هزینه دارد.

داشتن پروانه کسب و کار اینترنتی

یکی دیگر از قوانین ساخت اپلیکیشن برای اندروید و ios مجوز صنفی یا همان پروانه کسب و کار اینترنتی می باشد.

اخذ مجوز نظام صنفی رایانه ای

مجوز اتحادیه صنفی برای تمام فعالیت هایتان تایید قانونی می کند. در این صورت به راحتی می توانید اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید.

سخن نهایی

در این مقاله متوجه شدیم که یک اپلیکیشن ساده و استاندارد چقدر می تواند برای رشد یک کسب و کار مفید باشد. بنابراین، شما باید تمام تلاش خود را برای ساخت یک اپلیکیشن که با تمام قوانین و دستورالعمل های قابل اجرا مطابقت داشته باشد، انجام دهید.

اگرچه قوانین ساخت اپلیکیشن در ابتدا می تواند بسیار پیچیده به نظر برسد، اما باید توجه داشته باشید که رعایت این دستورالعمل ها به طور قابل توجهی این احتمال را افزایش می دهد که مخاطبان شما به سمت محصول شما کشیده شوند و همچنان مشتری باشند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با نکات مهم ساخت اپلیکیشن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید باشد و به کمک آن ها بتوانید اپلیکیشن خوب و کاربردی با کیفیت بالا برای شرکت خود طراحی کنید!

این روزها تعدا اپلیکیشن ها رو به افزایش است و هر کسی که کمی دانش داشته باشد خود می تواند دست به ساخت اپلیکیشن ها و توسعه آنها  بزند. علاوه بر این، استفاده از این تکنولوژی به پول زیادی نیاز ندارد، اما برای اینکه بتوانیم اپلیکیشنی بازار پسند طراحی کنید باید یکسری نکات را در نظر داشته باشید.

اما شما می توانید با استفاده از پازلی که یک شرکت طراحی اپلیکیشن است اپ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن و با خیال راحت طراحی کنید. و همچنین می توانید با خرید یک اپلیکیشن‌ آماده از ما در زمینه دلخواه کار خود را زودتر پیش ببرید.

ما در پازلی بنابر تجربه و تخصص­مان در تولید و ساخت اپ های موبایل مثل ساخت اپلیکیشن خدماتی؛ اپلیکیشن نوبت دهی و …، لیستی از امکانات مناسب بر اساس کسب و کارتان به شما پیشنهاد می دهیم و دایما به توسعه و بهبود آن می پردازیم. با کمک این لیست می­توانید ریسک از قلم افتادن این نکات مهم را به حداقل برسونید. با رفتن به این آدرس خودتان ببینید!

برای اطلاع از تعرفه های ساخت اپ به صفحه هزینه ساخت اپلیکیشن موبایل مراجعه کنید و اگر هنوز سوال و یا ابهاماتی دارید با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.

همچنین با بررسی گالری اپلیکیشن ها، می توانید دید بهتری پیدا کنید.

به اشتراک بگذارید:

مصطفی لطفی
مصطفی لطفی
عاشق برنامه نویسی، رباعیات خیام و ورزش شنا هستم. همچنین به تکنولوژی های جدید مخصوصا در حوزه موبایل علاقه مندم و در مورد آن ها مطالعه می کنم.

4 Comments

  1. محمدرضایی گفت:

    به نظر شما، کدام یک از “اصلی ترین نکات طراحی اپلیکیشن” از اهمیت بیشتری برخوردار است و چرا؟

  2. آرزونجاتی گفت:

    سلام یه سوالی داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید
    “اصلی ترین نکات ساخت اپلیکیشن” چه نقشی در ارتقای کیفیت و کارایی اپلیکیشن دارند؟

  3. ماهان موسوی گفت:

    سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون خیلی مفید بود
    اصولی برای طراحی ریسپانسیو یک اپلیکیشن با توجه به تنوع دستگاه های موجود در بازار علاوه بر نکات مهم طراحی اپلیکیشن چیست؟

  4. زهرا خزایی گفت:

    سلام و درود
    تفاوت رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) و منابع برای مطالعه اصول آنها علاوه بر نکات طراحی اپلیکیشن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن