مصاحبه با عرفان یگانگی، سازنده اپلیکیشن‌های حافظیه، نسیم رحمت و… با ۴۵ هزار دانلود

مصاحبه با عرفان یگانگی ، سازنده اپلیکیشن های حافظیه، نسیم رحمت و... با ۴۵ هزار دانلود -اپلیکیشن ساز آنلاین پازلی-puzzley.net-puzzley
آنچه در این مطلب خواهید خواند:
در این مطلب قصد داریم مصاحبه‌ای با یک جوان موفق (عرفان یگانگی هم بنیان‌گذار گروه برنامه‌نویسی CodeRain)، داشته باشیم. دعوت می‌کنم با ما در بلاگ پازلی همراه باشید.

به طور مختصر خودتون رو معرفی کنید ؟

عرفان یگانگی هستم. ۱۷ ساله و فعلا ساکن شهرکرد. با یکی از دوستای خوبم که گرافیست بسیار خوب و حرفه‌ای هستش فعلا یک تیم داریم و در حال توسعه برنامه‌های جدید هستیم.

فعالیت خودتون رو از کجا شروع کردید؟

من قبل از اینکه برنامه‌نویسی اندروید رو به طور جدی شروع به یادگیری کنم داخل یکی از انجمن‌های بازیسازی عضو بودم. حداقل روزی یک‌بار به انجمن سر میزدم. یک بار در انجمن تیتری با عنوان “آشنایی با بیسیک۴ اندروید” دیدم که Basic4Android رو به طور مختصر معرفی کرد. منم به دلیل علاقه‌ای که به اندروید داشتم شروع کردم دیدن آموزش. آموزش‌های استاد معلی مدیر وب‌سایت QuickLearn.ir به من خیلی کمک کرد. حدودا از اوایل سال ۱۳۹۵ برنامه‌نویسی رو شروع کردم.

از چه چیزی برای کار خود الهام می‌گیرید؟

به نظر من امروزه این جمله که “باید برای موفق شدن ایده جدید داشته باشم” نادرست است. ایده‌ای که به ذهن شما میرسه مطمئنا قبلا به ذهن خیلی از افراد دیگه هم رسیده. برای موفق‌شدن چگونگی پیاده‌سازی ایده مهمه و باید برای این سوال حتما پاسخی داشته باشید که “چرا کاربر باید برنامه‌‌ی من رو بجای صد یا هزار برنامه‌ی دیگه‌ای که موجود هست نصب کنه؟ چه چیزی برنامه‌ی من رو از بقیه بهتر و بالاتر میبره؟”. من برای موضوع برنامه‌هام اکثرا از برنامه‌های موفق ایده میگیرم. با بررسی دقیق و خوب یک اپ نقاط ضعف و قوت برنامه‌ها رو مشخص میکنم و از اون‌ها الگو میگیرم. سعی می‌کنم برنامه‌ای بزنم که کاربر رو متقاعد کنم برنامه‌ی من از بقیه بهتره. ممکنه برنامه‌ای که می‌سازم تلفیقی از چند اپلیکیشن مختلف باشه. در بقیه قسمت‌ها مثل نام‌‌گذاری یا معرفی هم از اپلیکیشن‌های موفق الگو میبرم. داخل لیست‌های برنامه‌ی مختلف میگردم و تیترها و آیکون‌هایی که نظرم رو برای دانلود اون برنامه جلب کرد بررسی میکنم تا من هم بتونم یک تیتر و آیکون عالی برای برنامه‌ای که ساختم در نظر بگیرم. البته طراحی آیکون  و در کل UI/UX قطعا نیاز به یک گرافیست داره نه برنامه‌نویس!

چه چیزی را به عنوان بزرگ‌ترین موفقیت در کسب و کار توسعه اپلیکیشن خود تلقی می‌کنید؟

وقتی که تونستم برای خودم با درآمدی که داشتم یک سیستم جدید و قوی بخرم به نظرم موفقیت بزرگی بود برام. سیستم قبلی واقعا ضعیف بود و برنامه‌نویسی باهاش خیلی اعصاب خوردکن بود.

نام موفق‌ترین برنامه‌ای که تولید کردین چیه؟اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزاربد؟

به نظر خودم موفق‌ترین برنامم «حافظیه» هست. یک اپ گرافیکی و دیوان کامل و صوتی حافظ که اولین کار تیمی من بود. یک تجربه عالی از کار تیمی که محصول خوبی هم شد. برای ساختش حدود ۱ هفته وقت گذاشتیم. با کمی تبلیغ فعلا نزدیک ۱۵ هزار کاربر داره. فعلا تمرکزمون برای تولید برنامه‌های جدید هست و هدفمون گرفتن کاربر نیست. برنامه رایگان منتشر شد و درآمد اون فقط از طریق ارسال پوش و تبلیغ‌های درون‌برنامه‌ای هست. خوشبختانه از نظراتی که داخل کافه‌بازار به برنامه داده شد معلوم بود کاربرا برنامه رو پسندیدن و برنامه‌موفقی شده و این به ما امید میداد.

اپلیکیشن‌هاتون چگونه فراگیر شدند؟

به نظرم خودم برنامه‌هایی که داریم فراگیر نیست ولی خب همین تعداد کاربر هم که داریم با تبلیغ و تبادل جمع شده. بهترین روشی که برای افزایش کاربر به نظرم وجود داره این هست که شما اول برنامه رو به درامدزایی برسونید بعدش بخشی از درآمد رو صرف تبلیغ برنامه کنید. قطعا تبلیغ میتونه خیلی موثر باشه.

گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟

به نظرم مهم‌ترین ویژگی که یک بازی یا برنامه رو میتونه موفق کنه رابط کاربری و تجربه کاربی هست. کاربری که میخواد برنامه‌ شما رو دانلود کنه اول از همه آیکون رو میبینه و بعدش اسکرین‌شات های برنامه. اگه کاربر از ظاهر برنامه راضی نباشه اصلا دانلود نمیکنه یا اگر دانلود کنه تمایل به بازگشت به برنامه نداره. گرافیک + کدنویسی بهینه و ایجاد ارزش برای کاربر میتونه برنامتون رو موفق کنه. البته برنامه‌هایی هم وجود داره که با اینکه گرافیک خوبی نداره کاربر زیادی هم داشته باشه ولی اینها برمیگرده به زمانی که رقابت در حد امروز بین برنامه‌ها و بازی‌ها وجود نداشت.

نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک اپلیکیشن یا بازی چطور میبینید؟

قطعا تبلیغات در فضای رقابتی که الان وجود داره برای فروش خیلی مهم هست. با نگاه به هزینه‌هایی که حتی شرکت‌های غول و بزرگ دنیا مثل مایکروسافت یا اپل یا سامسونگ و یا حتی در کشور خودمان شرکت‌های همراه اول و ایرانسل و … صرف تبلیغات میکنند میتونید پی‌ببرید که چقدر تبلیغات در فروش و معرفی محصول موثر هست. البته باید برای برنامه‌ای تبلیغ بشه که ارزش دانلودکردن داشته باشه!

آیا خودتون برای فروش محصولات از روش‌های مارکتینگ استفاده کردید؟

بله ما برای برنامه‌هامون تبلیغ میکنیم و بازدهی تبلیغات هم بسیار خوب و راضی کننده هست. البته بارها شده که تبلیغی که کردیم باعث هدررفتن مبلغی شده باشه اما تجربه‌ای که در زمینه تبلیغات کسب کردیم واقعا ارزشش رو داشته!

 

لطفا در مورد کانال تبلیغاتتون و نحوه تبلیغات بیشتر توضیح بدین؟

خب ما به دلیل نداشتن درآمد کلان از اپلیکیشن ، طبعاً نمیتونستیم هزینه بسیار داشته باشیم ، به دنبال شیوه‌های پربازده و کم‌هزینه بودیم . به یکی از کانال‌های تلگرامی برخوردیم که با هزینه بسیار مناسبی ، اپلیکیشن رو در داخل کانال معرفی میکرد . خوبی این روش ثابت‌ماندن اپلیکیشن در کانال و دیده‌شدن توسط تقریبا ۸۰ الی۱۰۰ هزار کاربر بود (فیک یا واقعی بودنش رو نمیدونیم) . این روش به تدریج تعداد نصب‌های اپ رو افزایش میداد . روش دیگری که پیش گرفتیم، تبلیغات کوچک ولی پربازده بود. تبلیغات نوتیفیکشنی روی اپ‌هایی که تازه تولید‌شدن و حدود ۲۰ هزار کاربر داشتن رو انجام دادیم، دلیلمون برای چنین روشی این بود که درصد بیشتری از کاربران در این اپلیکیشن‌ها روی تبلیغات کلیک میکردند . تبلیغات بالایی هم داشتیم مثل ۲۰۰هزار نوتیفیکشن که بازده مناسبی نداشت. به همین دلیل از هزینه‌های مالی روی آوردیم به این روش، که خب زمان‌بر هست ولی بازده مناسبی داره . روش دیگر هم تبادل تبلیغات  بر اساس “کلیک” با همین نوع اپلیکیشن هاست. مبنای ما تعداد کلیک زده شده بود ، نه تعداد ارسال‌. یکی از روش‌های دیگری که میتونن دوستان استفاده کنن ایجاد کانال برای اپلیکیشن‌هاتون هست . کسانی که عضو این کانال‌ها میشن نسبت به کل کم هستن شاید ۵%، ولی مشتریان وفادار شما هستند و به راحتی میتونید تولیدات بعدیتون رو بهشون معرفی کنید. همین تعداد نصب رو برای اپلیکیشن بگیریم … مورد مهم اینه که نباید در این کانال‌ها کاربران را اذیت کرد و پست‌های بسیار داد، به قول معروف “خلاصه و مفید” باید بود…

چه پیشنهادی برای افراد تازه کار دارین؟

پیشنهادی که میتونم بدم اینه که حتما به سمت کار تیمی برن. واقعا کار تیمی خیلی میتونه در پیشرفت سریع و یادگیری موثر باشه. و بازدهی و کیفیت کار هم بالاتر میره. بجای اینکه خودتون برنامه‌نویس اندروید، گرافیست، برنامه‌نویس وب و … باشید یک قسمت رو که از عهده‌تون برمیاد انجام بدید. حتما با برنامه جلو برید.

آقای یگانگی، شما چه مدلی رو برای کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها پیشنهاد میکنید؟ مزایای این مدل چیه ؟

مدل درآمدزایی بستگی به پتانسیل بازار و کاربران دارد . بعضی اپ‌ها میتوانند از لحاظ تبلیغاتی درآمد خوبی داشته باشن. برخی فروش درون‌برنامه‌ای و برخی فروش مستقیم … نسخه واحدی برای همه نمیشه پیچید.

شما برای یک اپ رایگان میتونید برای درآمدزایی از راه‌هایی مثل ارسال پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات درون برنامه‌ای و از همه مهمتر معرفی برنامه‌های خودتون استفاده کنید. برنامه‌های رایگان خب به طبع بیشتر از برنامه‌های پولی دانلود میشن. شما میتونید برنامه‌ای که قصد فروش اون رو دارید در برنامه‌های رایگانتون تبلیغ کنید. این خودش هم یک نوع تبلیغ و هم یک نوع صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

در کل اینکه برنامتون رو باید به کاربر بفروشید یا رایگان در اختیار اونها قرار بدید به خیلی از موارد بستگی داره. مثل اینکه آیا برنامه‌ی مشابه با دانلود بالا به صورت رایگان یا پولی موجود هست؟ چرا کاربر برنامه‌ی پولی من رو به برنامه‌های رایگان ترجیح بده؟ طریقه‌ی معرفی اپ به کاربرا و ….؟ برای برنامه‌های رایگان هم همینطور.

هر کدوم از روش‌های فروشی یا رایگان مزایا و یا معایبی داره. حتما متوجه شدید که کاربرها در ازای خرید اپلیکیشین پولی بسیار مقاومت میکنند و تنها زمانی راضی به خرید میشن که مطمئن بشن چیزی که قرار هست بخرن کارآمد اونهاست. از این نظر فروش کمی سخت شده. ولی اگر شما واقعا پتانسیل فروش رو در برنامه‌هاتون میبینید بهترین راه فروش اون هست. خب مسلما فروش، درآمد بالاتری در زمان کوتاه‌تری نسبت به عرضه رایگان به شما برمیگردونه ولی همونطور که قبلا گفتم مهمترین دغدغه راضی‌کردن کاربر برای خرید برنامه هست.

به طبع زمانی که شما برنامه‌ای رو میفروشید نسبت به مبلغی که کاربر پرداخت کرده چه کم و چه زیاد برای شما هم مسئولیت‌هایی بوجود میاد. بازار اخیرا سیستمی راه‌اندازی کرد که کاربر اگر از خرید ناراضی بود میتونن پول پرداخت شده رو به حساب خودش برگردونه و از حساب توسعه‌دهنده اون مبلغ کم میشه. در نتیجه اینکه اپ بدون باگ یا مشکل کد‌نویسی بشه، بتونه رضایت کاربر رو جلب کنه و آپدیت‌های متوالی و … میتونه در فروش تاثیر خوبی داشته و باعث معروفیت برنامه‌ی شما و در نتیجه خرید بیشتر بشه.

اما در برنامه‌های رایگان درآمدزایی از طریق ارسال پوش نوتیفیکیشن یا تبلیغات درون‌برنامه‌ای و … هست که درآمد کمتر اما پایدارتری نسبت به برنامه‌ی فروشی داره. اما میزان درآمد شما به تعداد کاربرای شما و تعامل اونها با برنامه بستگی داره. شما باید کاربر رو مجاب کنید که به برنامه برگرده و استفاده کنه تا بتونه تبلیغات رو هم ببینه و برای شما درآمد حاصل بشه. در اصل باید برای برنامه‌ی خودتون ارزش خلق کنید. همونطور که قبل هم گفتم برنامه‌های رایگان میتونه هم برای شما تبلیغات باشه و هم در هزینه صرفه‌جویی کنه.

در آخر اگرحرفی یا توضیه‌ای داری بگو:

شکرگزار خدا هستم که کمک کرد بتونم در کارم موفق بشم.

و اینکه گروهی کارکردن رو واقعا پیشنهاد میدم حتی برای کسی هم که با کار تک‌نفری موفق هست. گروهی کارکردن باعث شد واقعا پیشرفت کنم.

مصاحبه با عرفان یگانگی ، سازنده اپلیکیشن های حافظیه، نسیم رحمت و... با ۴۵ هزار دانلود ۲

دانلود اپلیکیشن حافظیه:     cafebazar

مصاحبه با عرفان یگانگی ، سازنده اپلیکیشن های حافظیه، نسیم رحمت و... با ۴۵ هزار دانلود ۱

دانلود اپلیکیشن نسیم رحمت:     cafebazar

امیدواریم این مصاحبه آغازگر راه شما باشه و بتونید از تجربه این افراد استفاده کنید و روزی شما هم به موفقیت بزرگی دست پیدا کنید.

اگر قصد کردید که قدم توی این راه بذارید میتونید روی کمک شرکت طراحی اپلیکیشن حساب کنید و از امکاناتی که تیم ما ارائه می دهد برای ساخت اپلیکیشن خدماتی؛ طراحی اپلیکیشن سوپر مارکت یا اپلیکیشن فروشگاهی و … استفاده کنید. درصورتی که مشکل و یا سوالی هم در این زمینه و یا درباره هزینه طراحی اپلیکیشن داشتید میتونید با پشتیبانی پازلی تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید:

داوود عباسی
داوود عباسی
به مباحث مدیریتی و آواز خوندن علاقه زیادی دارم و حافظه ام طوریه که اگه کاری بهم سپرده بشه، می تونید مطمئن باشید یادم نخواهد رفت. تو پازلی کارم رو با ارتباط با مشتری شروع کردم و در ادامه در بخش تولید محتوا، با هدف کمک به مشتری ها فعالیتم رو ادامه دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن