شش توصیه برای طراحی بهتر آیکون اپلیکیشن

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

کاربران اپلیکیشن شما رو بر اساس تکنولوژی و Api ها و کد تمیزتون ارزیابی نمیکنن! اونا اپ شما رو بر اساس امکاناتی که بهشون میدید و حسی که هنگام کار با اپلیکیشن شما به دست میارن می سنجن. پس خیلی مهمه که به ظاهر و طراحی آیکون اپلیکیشن و عناصری که به کار می برید اهمیت و توجه ویژه ای بدید. کاربران از شما خلاقیت و زیبایی انتظار دارن. حتما شما هم اپلیکیشن های زیادی رو دیدید که ظاهر خوبی ندارن و یا ایکون های نامناسبی استفاده کردن و احتمالا دفعه آخری بوده که اون اپلیکیشن رو باز کردید ولی در این نوشته میخوایم با شش توصیه اپل برای داشتن آیکون اپلیکیشن بهتر آشنا بشیم که در کنفرانس توسعه دهندگانش بیان شد و برای همه آیکون ها، چه برای اپلیکیشن های اندروید و چه برای iOS کاربرد داره.

شش نکته برای طراحی آیکون اپلیکیشن بهتر

توسعه دهندگان اشتباهات رایجی انجام میدن و این باعث میشه اپشون توسط اپ استور پذیرفته نشه اما شاید براتون جالب باشه که داشتن ایکون بد، در بین سه علت اصلی برای پذیرفته نشدن اپلیکیشن شما توسط اپ استور قرار داره!

آیکون اپلیکیشن اولین جایی هست که کاربران سایت های فروش و دانلود اپلیکیشن با اپ شما آشنا میشن و شما باید از بقیه متمایز باشید! مثلا در تصویر زیر کلمه ‘دوربین’ جستجو شده و شما کلی آیکون با شکلی مثل یه دوربین میبینید ولی کدوم بیشتر از همه جلب توجه می کنه و چشم کاربر رو درگیر خودش میکنه؟ ایکون اپلیکیشن Path با رنگ قرمز و متمایز خودش از بقیه.

camera-apps.png.pagespeed.ce_.P9_ryPN3Jk-730x511

زیبا بودن و خیلی سریع قابل تشخیص بودن دو تا از نکات مهمی هستند که باید برای طراحی اپلیکیشن همیشه مدنظر داشته باشید.

وقتی کاربر شما برای اولین بار ایکون اپلیکیشن شما رو میبینه توی ذهنش فرض میکنه که استفاده از این اپلیکیشن چقدر دلخواهشه و خوشاینده و اینکه این اپلیکیشن چقدر از نیازهاش رو میتونه براورده کنه. اگه اپلیکیشن شما ایکون زیبا و خوبی داشته باشه این فرض رو در ذهن کاربر ایجاد میکنه که بقیه اپلیکیشن شما هم به خوبی طراحی شده. حتی اینکه اپلیکیشن شما از تکنولوژی های بالایی برخورداره، امنیت خوبی داره و از رقبا بهتره.

پس همیشه در ذهن داشته باشید که خیلی مهمه روی طراحی آیکون اپلیکیشن تون زمان و انرژی بزارید.

پس چه چیزهایی آیکون خوب رو نشون میدن؟ دو چیز. یکی زیبایی و دومی به سرعت تشخیص داده شدن.
خوب اما چه جوری این نکات رو اعمال کنیم؟ شش نکته وجود داره که هر ایکون عالی رو از بقیه متمایز میکنه.

نکته اول: بر روی یک ظاهر متمایز تمرکز کنید

این چهار ایکون با هم بسیار متفاوت اند. بعضی از آن ها رنگ های متفاوتی دارند یا گرادیان در اون ها به کار رفته، اما همه اون ها ظاهر ساده ای دارند که به اون ها این امکان رو میده که از فاصله دور و با یک نگاه تشخیص داده بشن.

۴-icons

آیکون ها در سایز های متفاوتی دیده میشن. در اپ استور بزرگتر هستن و بر روی صفحه موبایل کوچکتر. و حتی در نوتیفیکیشن سنتر کوچکتر. پس مطمئن بشید که ایکونی که طراحی کردید به خوبی کوچک میشه و در هر سایزی به خوبی دیده میشه.

نکته دوم: با دقت رنگ ها رو انتخاب کنید

تعداد کمی رنگ انتخاب کنید. یک یا دو رنگ کافیه. ایکون عالی زیادی با رنگ های زیاد وجود دارند اما خوب طراحی و خوب دراوردنشون کار دشواریه.

نکته سوم: از به کار بردن عکس خودداری کنید

از به کاربردن عکس در طراحی آیکون اپلیکیشن خودداری کنید. آیکون اپلیکیشن sipp یه مثال عالی از اینه که چطوری از المان های یه عکس در آیکونمون استفاده کنیم. در این ایکون حرف ‘s’ دوباره طراحی شده.

sipp-app.jpg.pagespeed.ce_.mGz2oyR1A6

نکته چهارم: از به کار بردن متن خودداری کنید

بهترین کار اینه که اگه می تونید در طراحی آیکون اپلیکیشن تون اصلا از متن استفاده نکنید. میتونید از یک سمبل یا لوگو برای ایکون اپتون استفاده کنید. در شکل زیر مثال های عالی از این مورد دیده میشن.

apps.jpg.pagespeed.ce_.A31BaqxlO8

نکته پنجم: به دقت مفهوم و جنس را به تصویر بکشید

اپلیکیش Paper که یک اپلیکیشن طراحی هست شاید یه مثال عالی از این مورد باشه. به رنگ ها نگاه کنید که چقدر خوب مفهوم طراحی و نقاشی و آبرنگ رو نشون میدن. یا اپلیکیشن Squarewallet که خیلی زیبا مفهوم هولوگرام رو به تصویر کشید. همچنین اپلیکیشن  ۱Password  که خیلی خوب حس امنیت و محرمانه بودن رو به شما منتقل میکنه.

۱۲۳۲۱۳۱۲۳

نکته ششم: خلاق باشید

همیشه سعی کنید از بقیه متفاوت باشید. مثال های خوبی از متفاوت بودن در شکل زیر اورده شدن.

routesy-hipstamatic-evernotefood-brewskime.jpg.pagespeed.ce_.Fv-le02FZQ

نکته اضافی: آیکون اپتون رو روی بک گراند های متفاوت تست کنید

ممکنه ایکون شما روی یک بک گراند روشن زیبا دیده بشه اما هیچ تضمینی وجود نداره که روی همه بک گراند ها این طور باشه. پس سعی کنید ایکونتون رو روی بک گراند های متفاوت با طرح ها و رنگ های متفاوت تست کنید.

backgrounds.png.pagespeed.ce_.nivKFal8yx-730x207

پازلی یک شرکت طراحی اپلیکیشن هست که با استفاده از آن می توانید اپ های مدنظر خود مانند اپلیکیشن آموزشی؛ اپلیکیشن فروشگاه؛ اپلیکیشن نوبت دهی و از این قبیل را در کمترین زمان ممکن طراحی کنید. بنابراین اگر هنوز موفق به ساخت اپ خود نشدید؛ همین الان دست به کار بشید و از خدمات ما استفاده کنید. برای اطلاع از هزینه ساخت اپلیکیشن هم می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید:

محمدحسین محسنی
محمدحسین محسنی

2 Comments

  1. ناشناس گفت:

    مرسی از سایت خوبتون

  2. seyed گفت:

    ممنون واقعا برام خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن