نکاتی برای توسعه استراتژی فروش -اپلیکیشن ساز آنلاین پازلی-puzzley.ir-puzzley
نکاتی برای توسعه استراتژی بازاریابی و فروش
شهریور ۱۳, ۱۳۹۶
استراتژی برند
۷ عنصر برای یک استراتژی برند جامع | قسمت اول
شهریور ۲۰, ۱۳۹۶
نمایش همه

رابط کاربری و تجربه کاربری ، جسم و روح اپلیکیشن

رابط کاربری و تجربه کاربری

یقینا بسیاری از افراد درباره رابط کاربری و تجربه کاربری شنیده‌اند اما همچنان بسیاری هنوز به اهمیت این دو موضوع در طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های موبایل واقف نیستند. قبل از اینکه به جزئیات بپردازم، اجازه دهید بررسی کنیم که رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) چه هستند و به چه دردی می‌خورند. با من در ادامه همین مطلب در بلاگ پازلی همراه باشید.

رابط کاربری (UI)، قیافه ظاهری اپلیکیشن یا وبسایت است و چیزیست که کاربر می‌بیند و با آن در تعامل است. تمام منوها، دکمه‌ها، آیکون‌ها و ظاهر زیبای اپلیکیشن همگی مربوط به UI هستند.
اما تجربه کاربری (UX)، مربوط به عواطف و احساساتی است که هنگام کار با اپلیکیشن درکاربر ایجاد می‌شود. مبحث UX بسیار گسترده تر آن چیزیست که به نظر می‌آید و تمام فعل و انفعالات کاربر و بازخوردها در مواجهه با اجزای مختلف اپلیکیشن را شامل می‌شود. (پیشنهاد می‌کنم مقاله “فوت و فن هایی برای بهبود تجربه کاربری (UX)” را بخوانید)

رابط کاربری و تجربه کاربری

بگذارید قبل از ورود به جزئیات با یک مثال این موارد را بررسی کنیم. یک هندزفری را در نظر بگیرید. شکل و زیبایی ظاهری، رنگ و گوشه‌های گرد و نرم آن همگی مربوط به رابط کاربری می‌شوند. مواردی مثل طول سیم، وجود دکمه‌های کنترلی و محل قرار گرفتن آن‌ها برای دسترسی بهتر، راحتی گوشی‌های هندزفری، مربوط به تجربه کاربری می‌شود، چرا که احساس خوشایند یا ناخوشایند کار با هندزفری را در کاربر به وجود می‌آورد.
در بعضی موارد اصول رابط کاربری و تجربه کاربری با هم همپوشانی دارند، به عنوان مثال وقتی در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن، اولویت را براساس برآوردن نیازهای کاربر قرار می‌دهید، باعث می‌شود بسیاری از موارد اضافی مانند اعلان‌ها و عناصر گرافیکی مختلف حذف شوند و این دقیقا همان چیزیست که حس لذت از کار با اپلیکیشن را در کاربر بوجود می‌آورد و این یعنی طراحی رابط کاربری در راستای بهبود تجربه کاربری. در واقع انتخاب بین یکی از این دو نیست بلکه هر کدام در راستا و هم جهت با دیگری عمل می‌کند.
UI و UX هر دو نقش بسزایی در موفقیت یک اپلیکیشن دارند. به همان اندازه که طراحی ظاهر اپلیکیشن در جذب مخاطب نقش دارد، تجربه‌ای که کاربر از کار با اپلیکیشن به دست می‌آورد اهمیت دارد، در واقع این دو مکمل یکدیگرند و هیچ‌کدام به تنهایی نتیجه لازم را به دست نمی‌دهد. (پیشنهاد می‌کنم مقاله “چند نکته برای طراحی یک اپلیکیشن عالی و کاربرپسند” را بخوانید)
اگر می‌خواهید کاربران زیادی را به اپ خود علاقه‌مند کنید، هرگز، هرگز و هرگز UI و UX را نادیده نگیرید. اپلیکیشنی موفق خواهد بود که در کنار مواردی از قبیل اعتبارسنجی، بازاریابی و…، رابط کاربری زیبا و تجربه کاربری خوشایند را در اولویت قرار دهد.
به عنوان مثال، اینستاگرام را درنظر بگیرید. تمام چیزی که برای کار با این اپلیکیشن نیاز دارید اسکرول به بالا و پایین، چند کلیک ساده و در سخت‌ترین آن انتخاب از بین فیلترهای مختلف است. تمام چیزی که کاربر برای اشتراک گذاری تصاویر مورد علاقه خود و تعامل با سایر کاربران لازم دارد با ظاهری زیبا و شکیل در دسترس قرار گرفته است، نه چیزی بیشتر و نه کمتر. شاید به جرات بتوان گفت هیچ بخشی را در این اپلیکیشن نمی‌توان یافت که در جای مناسب خود نباشد.
در ساخت اپلیکیشن خود، بایستی ابتدا کاربران خود را بشناسید، نیازشان را درک کنید و برای رفع این نیاز با استفاده از اصول طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن خود را بسازید. اپلیکیشنی که دسترسی به سرویس‌ها و بخش‌های مختلف آن آسان باشد، حس زیبایی شناختی کاربر را برانگیزد و نیاز وی را به بهترین شکل و به آسانی هرچه تمام‌تر برطرف کند و وی را برای استفاده‌های بعدی از اپ مشتاق نماید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *