رابط کاربری و تجربه کاربری
رابط کاربری و تجربه کاربری ، جسم و روح اپلیکیشن
شهریور ۱۵, ۱۳۹۶
استراتژی برند
۷ عنصر برای یک استراتژی برند جامع | قسمت دوم
شهریور ۲۲, ۱۳۹۶
نمایش همه

۷ عنصر برای یک استراتژی برند جامع | قسمت اول

استراتژی برند

هر استراتژی برند بایستی دارای ویژگی ها و عناصری باشد تا شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کند. در این مطلب با من در بلاگ پازلی همراه باشید تا این عناصر را به تفصیل فرابگیریم.

استراتژی برند چیست؟

براساس تعریف، استراتژی برند یک طرح بلندمدت برای توسعه یک نام تجاری موفق است، به منظور رسیدن به اهدافی خاص. ابتدا اجازه دهید تصوری غلط در مورد استراتژی برند را روشن سازیم: “برند شما؛ محصول، لوگو، وبسایت یا نام شما نیست”. در واقع برند شما چیزی فراتر از همه این­‌هاست، چیزی است که به صورت غیرمستقیم احساس می­‌شود. اما مدیریت این احساس به نحوی که برندهای قدرتمند و متوسط را از هم تفکیک کند، سخت است.

بنابراین برای کمک به شما در آنچه که بسیاری از بازاریابان در نظر می­‌گیرند و بیشتر به عنوان یک هنر شناخته می‌شود تا یک علم؛ هفت جزء از ملزومات استراتژی برند جامع را که به شما در حفظ برند شرکتتان برای سال­‌های متمادی کمک می‌­کند را ذکر کرده‌ایم.

۷ عنصر برای یک استراتژی برند جامع

۱- هدف

“هر برند یک تعهد ایجاد می­‌کند، اما در یک بازار که در آن اعتماد مصرف کننده کم و نگاه به بودجه زیاد است، فقط تعهد نیست که یک برند را از دیگری متمایز می­‌کند، بلکه داشتن یک هدف مشخص نیز تعیین کننده است”. آلن آدامسون

تا وقتی که بفهمید در زمان تعریف موقعیت برندتان، تعهدات کسب و کار شما چیست، دانستن اینکه چرا هر روز از خواب بیدار می­‌شوید و به سرکار می­‌روید ارزش بیشتری دارد. به عبارت دیگر، هدف شما خاصتر است و به عنوان یک متمایزکننده بین شما و رقبایتان ایفای نقش می‌­کند. در حالی که پول اغلب برای هر کسب و کاری اهمیت دارد، ما برندهایی را تحسین می­‌کنیم که فقط بر دستیابی به سود تاکید ندارند و چیزی بیشتر از آن می‌خواهند، مانند شرکت IKEA.

چشم انداز IKEA فقط فروش اسباب و اثاثیه نیست، بلکه “زندگی روزمره را بهتر سازید” می‌باشد. این روش برای مشتریان بالقوه جذاب است، براساس آن تعهدشان در فراهم کردن ارزشی فراتر از فروش را نشان می‌دهند.

وقتی اهداف کسب و کارتان را تعریف می‌کنید این نمونه را در ذهن داشته باشید، تا زمانی که پول یک اولویت است، فرآیند تحت آن ایده به تنهایی به میزان کمی می­‌تواند برند شما را در صنعتی که فعالیت می­‌کنید از سایرین­ متمایز کند.

۲- ثبات

کلید ثبات در اجتناب از صحبت کردن درباره مسائلی است که به برند شما مربوط نمی­‌شوند و تغییری در آن ایجاد نمی­‌کنند. تصویر جدیدی را بر روی پیج فیسبوک کسب و کارتان قرار داده‌اید؟ این کار برای شرکت شما چه معنی می­‌تواند داشته باشد؟ آیا این عکس هم جهت با پیام کاری شماست یا فقط یک چیز سرگرم‌­کننده است، کاربران را گیج می­‌کند یا کاملا روشن و واضح است؟

در تلاش برای اتخاذ یک معیار که برندتان را براساس آن استوار کنید، لازم است که مطمئن باشید تمام پیام­‌هایی که به کاربر القا می­‌کنید دارای انسجام است. در نهایت ثبات در به رسمیت شناختن برند موثر است که این موضوع وفاداری مشتریانتان را تحت تاثیر قرار می­‌دهد.

برای مشاهده یک مثال قدرتمند در مورد ثبات، بیایید به کوکاکولا نگاهی بیندازیم. به عنوان یک نمونه از تعهد آن­‌ها به ثبات، هر عنصری از فعالیت­‌های بازاریابی آن­‌ها با هم هماهنگی دارد، این موضوع به آن­‌ها کمک کرده است تا یکی از برندهای شناخته شده دنیا باشند. برای مثال حتی در سطح شبکه­‌های اجتماعی­شان هم یکپارچگی برندشان به وضوح دیده می‌شود.

برای جلوگیری از جدا شدن مشتریان بالقوه، تلاش کنید تا تکه­‌های جدا از هم کسب و کارتان را به هم متصل کنید. مزایای ایجاد راهنمای سبک را در نظر بگیرید. یک راهنمای سبک می‌­تواند شامل هر چیزی باشد، از لحن صدایی که به کار خواهید برد تا طراح رنگ سازمانی که استخدام می­‌کنید تا موقعیت قطعی محصولات و خدمات. با صرف زمان برای تعریف و توافق بر این ملاحظات، برندتان کاملا منتفع خواهد شد.

۳- احساس

مشتریان همیشه افرادی منطقی نیستند. هارلی دیویدسون با ایجاد یک جامعه در حوزه برند خود از برندسازی احساسی استفاده کرد. آن­ها HOG (Harley Owners Group) یا همان گروه مالکان هارلی را ایجاد کردند تا مشتریانشان را با برند و با یکدیگر مرتبط سازد، چرا که او معتقد بود کسی که هزاران دلار برای یک موتورسیکلت هارلی هزینه می­‌کند در حالی که می‌تواند نمونه مشابه و خوش ساخت آن را به قیمت بسیار ارزان­تر خریداری کند، براساس یک احساس و یک ندای درونی این کار را می­‌کند.

با ارائه این فرصت به مشتریان خود که احساس کنند عضوی از یک گروه بزرگتر هستند، گروهی که بیش از تعدادی موتورسوار است، هارلی دیویدسون قادر است خود را به عنوان یک انتخاب مشخص به کسی که قصد خرید یک موتورسیکلت دارد، معرفی نماید.

مردم تمایل ذاتی برای ایجاد روابط دارند. براساس تحقیقات صورت گرفته، مردم یک نیاز روانشناختی اولیه دارند که مایلند احساس ارتباط نزدیک با دیگران را داشته باشند؛ روابط احساسی نزدیک بخش اعظمی از رفتار انسان است. با توجه به این موضوع سعی کنید راهی برای ایجاد ارتباط صمیمی‌­تر و احساسی­‌تر با مشتری خود پیدا کنید. از عوامل محرک برای تقویت روابط خود با مشتری و ایجاد حس وفاداری استفاده کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *