استراتژی برند
۷ عنصر برای یک استراتژی برند جامع | قسمت اول
شهریور ۲۰, ۱۳۹۶
برد یا باخت، چرا و چگونه؟
برد یا باخت، چرا و چگونه؟ | قسمت اول
شهریور ۲۷, ۱۳۹۶

۷ عنصر برای یک استراتژی برند جامع | قسمت دوم

استراتژی برند

در قسمت اول این مطلب به بررسی سه مورد از عناصر تاثیرگذار در موفقیت یک استراتژی برند پرداختیم. پیشنهاد می‌کنم در ادامه، با من در بلاگ پازلی همراه باشید.

۴- انعطاف پذیری

در دنیایی با این تغییرات سریع، بازاریابان بایستی انعطاف­‌پذیر باشند تا جایگاهشان را در آینده نیز حفظ کنند، همچنین این موضوع باعث خلاقیت بیشتر هم می‌شود. ممکن است فکر کنید، چطور باید انعطاف­‌پذیر باشیم؟ زمانی که ثبات باعث ایجاد یک استاندارد برای برند شما می­‌شود، انعطاف­‌پذیری شما را قادر می­‌سازد که ایجاد علاقه کنید و روش خود را از سایر رقبا متمایز نمایید.

یک مثال خیلی خوب در این مورد، Old Spice است. این کمپانی در حال حاضر یکی از بهترین نمونه­‌های بازاریابی موفق است. در بین تبلیغات جدید، وبسایت جدید، بسته‌بندی و نام جدید، Old Spice تمرکز خود را بر جلب توجه گروه جدیدی از مشتریان یعنی نسل جوان قرار داد و اینکار را با پیشرفت­‌های استراتژیک برند قدرتمند خود انجام داد.

پس اگر تاکتیک‌­های گذشته شما دیگر کارساز نیستند، نترسید و آن­‌ها را تغییر دهید. چیزی که قبلا کارکرد داشته است لزوما حالا هم قابل استفاده نیست. فرصت­‌ها را برای جلب مشتریان جدید خود از طریق روش‌­های جدید و نو غنیمت بشمارید و به مشتریان قدیمی خود نیز یادآوری کنید که فراموششان نکرده‌اید.

۵– مشارکت کارکنان

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اگر می­‌خواهید برند خود را به یک برند شناخته شده تبدیل کنید، رسیدن به یک حس ثبات بسیار مهم است. این موضوع در مورد کارکنان شما هم مهم است که چطور با مشتریان و نمایندگی­‌های تجاری ارتباط برقرار کنند.

اگر برندتان در رسانه‌­ای مانند توئیتر جذاب است اما زمانی که یک مشتری که با شما در ارتباط است برای موضوعی فرخوانده می­‌شود با بی­‌میلی پاسخ می­‌دهد نشان‌دهنده یکنواختی کارتان است. برای اجتناب از چنین تجربه متناقضی به روش شرکت Zappos توجه کنید.

Zappos بسیار تمایل دارد که تضمین کند نه تنها برند خودشان بلکه همه برندها در تعاملات بشری و دیجیتالی پایدار باشند، آن‌­ها یک حوزه کاملا ویژه را به این موضوع اختصاص داده‌اند که Zappos Insights (بینش زاپوس) نامیده می­‌شود.

با نگه داشتن تمام کارمندان خود در مسیر ارزش اصلی­‌شان و کمک به دیگر شرکت‌­ها برای پیاده­‌سازی روشی مشابه، شهرت بسیار، مفید فایده بودن و خدمات مشتری انسانی را بنا می­‌کند.

۶- وفاداری

اگر افرادی هستند که شما را دوست داشته باشند، شرکت و برند شما هم لزوما این‌گونه نخواهدبود. این مشتریان راه خود را برای تعریف از شما خواهند رفت و کار خودشان را به عنوان نماینده شما خواهندکرد. پرورش وفاداری این افراد در اولویت اول، بازده بیشتر و سود بیشتری برای کسب و کارتان خواهد داشت.

گاهی اوقات، تنها گفتن یک ” متشکریم ” چیزیست که نیاز دارید. اما در ادامه بهتر است از این هم فراتر بروید؛ برایشان نامه شخصی بنویسید یا هدیه اختصاصی برایشان ارسال کنید. از آنها بخواهید برایتان بنویسند و یک ویژگی مورد نظرشان را در وبسایتتان برجسته کنید.

وفاداری بخشی قطعی از هر استراتژی برند است، به ویژه اگر به دنبال پشتیبانی از مراکز فروش خود هستید. در پایان هر روز، تعیین یک رابطه مثبت بین خود و مشتریان موجود، وضعیت پتانسیلی که از شما انتظار دارند را مشخص می­‌کند، البته در صورتی که تصمیم به معامله با شما را داشته باشند.

۷- آگاهی رقابتی

رقابت را به عنوان یک چالش برای بهبود استراتژی خود و بوجود آوردن ارزش بیشتر برای برندتان در نظر بگیرید. شما و رقبایتان همگی در یک کسب و کار و بدنبال مشتریان مشابه هستید پس فعالیت آن­ها را رصد کنید. بعضی از تاکتیک­‌هایشان به موفقیت می‌­انجامد و بعضی شکست می‌خورد؟ برندتان را بر اساس تجربیات آن ها بسازید تا شرکتتان را بهبود دهید.

هنگامی که با استراتژی رقبایتان هماهنگ می­‌شوید بسیار مهم است که نگذارید هر حرکتی را به شما دیکته کنند. مسما شما هم محصول یا خدمت مشابهی را ارائه می‌­دهید اما کسب و کار و برندتان منحصربفرد است؛ با دنباله روی از هر حرکتی که رقبایتان انجام می­‌دهند، بی­‌شک بازی را باخته‌اید. از موفقیت­‌ها و شکست­‌های رقبایتان درس بگیرید و بهترین استراتژی­‌ها را در کسب و کارتان پیاده‌سازی کنید.

 

 

منبع: hubspot

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *