آموزش پرداخت درون برنامه ای با کد فعال سازی-اپلیکیشن ساز آنلاین پازلی-puzzley.ir-puzzley
آموزش پرداخت درون برنامه ای با کد فعال سازی
شهریور ۲۹, ۱۳۹۶
برد یا باخت، چرا و چگونه؟
برد یا باخت، چرا و چگونه؟ | قسمت سوم
مهر ۵, ۱۳۹۶
نمایش همه
برد یا باخت، چرا و چگونه؟

در مقاله ” برد یا باخت، چرا و چگونه؟ | قسمت اول ” به بررسی اپلیکیشن Everpix و دلایل شکست آن پرداختیم. مواردی از قبیل عدم توانایی در تعیین پلن درآمدی مشخص و تمرکز بیش از حد بر یک جنبه از اپلیکیشن که در نهایت منجر به سقوط اپلیکیشنی با هزاران کاربر فعال شد. در این بخش قصد داریم اپلیکیشن دیگری که علیرغم موفقیت‌های چشمگیر با شکست روبرو شد را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

Hailo یک اپلیکیشن موبایل است که به وسیله آن می‌توانید تاکسی بگیرید. مشابه فعالیت Uber یا اسنپ که امروزه به گوش هر کسی آشنا هستند. Hailo در اوایل سال ۲۰۱۳ در نیویورک حدود ۱۰۰ میلیون دلار منابع مالی داشت. در اکتبر ۲۰۱۴، سراسر آمریکای شمالی در سلطه این اپلیکیشن بود. اما چرا شکست خورد؟

مشکل به دو موضوع وابسته بود:

رقابت شدید و مدل کسب و کار ناقص

رقابت شدید

درحالی که Hailo در حال آماده شدن برای تسخیر کامل نیویورک و بحث درباره قانونی کردن تاکسی آنلاین بود، Uber، GetTaxi و تعدادی سرویس خدمات مشابه آن، درحال فعالیت بر روی کسب و کار خود بودند. طرح اصلی مقابله و پیروزی در رقابت، پیشنهاد قیمت بالا به تاکسی‌ها و گسترش بازار بود. متاسفانه، Uber رقابت سختی در زمینه قیمت را آغاز کرد و این رقابت زمانی سخت‌تر شد که UberX وارد بازی شد. در نهایت کشمکش‌ها به عقب نشینی Hailo ختم شد.

مدل کسب و کار ناقص

مشابه اغلب مشکلات، Hailo در دریایی از سوالات مختلف غوطه‌ور بود و در کنار آن مطالعه اندکی بر بازار داشت. Hailo از لندن شروع به کار کرد جایی که تاکسی‌ها بخشی از تجملات محسوب می‌شوند و خیابان‌ها پیچ در پیچ و گیج‌کننده هستند، در این حال طبیعتا رانندگان تاکسی منبعی از اطلاعات هستند و اغلبشان از گوشی هوشمند نیز استفاده می‌کنند، چیزی که Hailo به آن نیاز داشت.

برگردیم به نیویورک، جایی که شبکه‌ای از خیابان‌ها وجود دارد و راننده تاکسی شدن به مراتب آسان‌تر است. به آموزش کمتری نیاز است، درآمد کمتر بوده و رانندگان نیز اغلب گوشی هوشمند با خود حمل نمی‌کنند.

در نهایت، تمام فرضیات Hailo براین اساس بود که رانندگان تاکسی برای کسب درآمد به کمک نیاز دارند. به نظر می‌رسد که اینطور نیست، رانندگان تاکسی در نیویورک به خودی خود درآمد بسیار خوبی دارند و عملا نیاز به وجود چنین اپلیکیشنی را احساس نمی‌کنند.

نتیجه گیری

امروزه اپلیکیشن‌ها با رقابت‌های گوناگونی روبرو می‌شوند. موسس یک استارتاپ حوزه اپلیکیشن، دیوید پریتزکر در مصاحبه با وال استریت ژورنال این چنین می‌گوید:

“همواره باید فرض کنید همین اطراف شخصی وجود دارد که در حال ساخت همان چیزیست که شما هستید.”

برای Hailo چه اتفاقی افتاد؟ شخصی (یا همان Uber) در همان اطراف وجود داشت که به ساخت همان چیزی فکر می‌کرد که Hailo در فکر آن بود. اگر شما بودید چه می‌کردید؟

۱- بازاریابی؛ داستان محصول و کسب و کار خود را بدانید و نحوه بیان آن را یاد بگیرید.

۲- هدف‌گذاری؛ مخاطبتان را بشناسید و مطمئن شوید که محصول شما، راه حلی برای مشکلی است که او با آن درگیر است. (نه مشکلی شما علاقه به حل آن دارید).

موضوع دیگری که می‌توانیم از شکست Hailo دریافت کنیم این است که تطبیق‌پذیری چقدر اهمیت دارد. مدل کسب و کار آن‌ها در لندن به خوبی کار می‌کرد اما این بدان معنی نیست که در نیویورک هم کاربرد داشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *