استانداردهای دسترس پذیری

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

چرا دسترس پذیری در مورد اپلیکیشن های موبایل موضوع مهمی است؟ چرا همه بر اهمیت مناسب سازی اپلیکیشن های موبایل برای توانیابان تاکید دارند اما کمتر اپلیکیشنی را می توان با این امکان یافت؟ هر شخص یا کسب و کاری برای کاربران خود اپلیکیشن طراحی می کند اما چرا همواره این بخش بزرگ از مشتریان یعنی توانیابان در طراحی و ساخت اپلیکیشن های موبایل کمتر مورد توجه قرار می گیرند؟ همانطور که در گذشته گفتیم حدود ۱۱ درصد از جامعه ما را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند و این یعنی ۱۱ درصد از کاربران اپلیکیشن شما به ویژگی ها و قابلیت های خاصی از آن نیازمند هستند.

به عنوان نمونه فقط افراد دارای کور رنگی را در نظر بگیرید. براساس آمار جهانی، ۸ درصد از مردان و نیم درصد از زنان دارای کور رنگی هستند. پس اگر بخواهید در مقیاس جهانی کار کنید با شمار بسیار زیادی از کاربران مواجه هستید که نیازهای خاص خود را دارند. حال به این تعداد، افراد دارای سایر انواع معلولیت را هم اضافه کنید؛ افراد نابینا، کم شنوا و ناشنوا، دارای معلولیت های جسمی و حرکتی.

پلتفرم های موبایل مانند iOS ، اندروید و ویندوزفون، اهمیت پشتیبانی از کاربردپذیری را دریافته اند و تلاش های خود را در این زمینه برای هدایت توسعه دهندگان قرار داده اند. از سال ها قبل این حرکت را آغاز کرده اند و هر روزه ویژگی ها و امکانات بیشتری برای دسترس پذیر ساختن اپلیکیشن ها را پشتیبانی می کنند. لذا در این مورد اگر نیاز باشد اقدامی صورت گیرد، مربوط به برنامه ریزان، توسعه دهندگان و طراحان اپلیکیشن هاست.

به نظر می رسد دلیل اینکه تاکنون اقدامی در مورد دسترس پذیری اپلیکیشن های موجود صورت نگرفته است، نبود یک استاندارد واحد ملی یا بین المللی است. استانداردی که حداقل های لازم جهت ساخت اپلیکیشن های مناسب سازی شده و دسترس پذیر را تعیین کند و در واقعا چارچوب و معیاری برای ارزیابی حداقلی اپلیکیشن ها باشد. اینگونه است که هر سازمانی اگر هم بخواهد برای دسترس پذیر ساختن وب سایت یا اپلیکیشن خود گامی بردارد، براساس معیارها و سلایق شخصی یا سازمانی خود این کار را انجام می دهد.

در این بین، ما در پازلی تلاش کرده ایم تا برپایه استانداردهای موجود بین المللی، امکان ساخت اپلیکیشن هایی با قابلیت دسترس پذیری و مناسب سازی شده برای استفاده توانیابان را فراهم آوریم. اما از نظر ما این تمام ماجرا نیست، چرا که قصد داریم در آینده وبسایت و پنل کاربری خود را به این قابلیت مجهز نماییم تا توانسته باشیم گامی هر چند کوچک در راستای بهبود شرایط جهت حضور هر بهتر و بیشتر توانیابان در جامعه برداریم.

یکی از استانداردهایی که تلاش می کند تا توسعه دهندگان، مدیران کسب و کار، محققان و… را بر پایه اصولی مشخص در مسیر دسترس پذیر ساختن هر چه بیشتر وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل قرار دهد، استاندارد W3C است. اگر میخواهید در مورد این استاندارد بیشتر بدانید به وبسایت www.w3.org مراجعه نمایید.

استانداردهای دسترس پذیری

مجموعه دسترس پذیری اندروید

مجموعه دسترسی پذیری اندروید یا Android Accessibility Suite چیست؟ منظور از مجموعه دسترسی پذیری در واقع ویژگی‌ هایی است که برای کمک به کاربران با نیازهای ویژه طراحی شده اند. این ابزارها شامل ویژگی هایی مانند تاکید بر تنظیمات دسترسی، گسترش تجربه استفاده از دستگاه برای افراد با مشکلات شنوایی، دیداری یا حرکتی، صفحه‌ کلیدهای ویژه، خواندن متن یا کمک به کاربران برای استفاده راحت ‌تر از دستگاه‌ های اندرویدی است.

مجموعه دسترس پذیری اندروید چیست؟

مجموعه ای از ابزار رسمی شرکت گوگل است که برای کاربران مخصوصی که مشکلات بینایی دارند، طراحی شده است. این مجموعه را می توان در تنظیمات گوشی فعالی کرد. یکی از ویژگیهای دسترس پذیری اندروید این است که با لمس کردن چیزهایی که روی صفحه است، توضیحاتی به صورت ویس داده می شود و افراد با گوش دادن متوجه آنها می شوند.

استانداردهای دسترس پذیری در اندروید

مجموعه دسترس پذیری اپلیکیشن با تغییر قابلیت‌ ها برای پاسخ به نیازهای متغیر کاربران، کاربردی و ضروری است. استفاده از طرحهای ساده، شفاف و قابل فهم، کاربران را جذب کرده و امکان استفاده بهتر با دسترس پذیریAndroid  را در اپلیکیشن فراهم می کند.

برای تعامل بیشتر با تلفن همراه از طریق لمس کردن و بازخورد گفتاری، می توان صفحه Talk Back را روشن کرد. این ویژگی، کنش های افراد را توصیف کرده و هشدارها و اعلان ها را به آن ها اعلام می کند. همچنین می توان از صفحه کلید بریل استفاده نمود. صفحه کلیدهای بریل Talk Back به زبان انگلیسی، اسپانیایی و عربی در دسترس هستند. Talk Back بهترین ویژگی شناخته شده در مجموعه دسترس پذیری اندروید است. علاوه بر این برنامه گزینه هایی مانند منوی دسترسی که روی صفحه نمایش با دکمه ها ظاهر می گردد، وجود دارد. این مجموعه امکان کنترل تلفن همراه با صدا را برای افراد ایجاد می نماید.

استانداردهای دسترس پذیری در اپلیکیشن

استاندارد های دسترس پذیری در اپلیکیشن شامل چه مواردی است؟

استانداردهای دسترس‌ پذیری در اپلیکیشن‌ شامل مواردی مانند استفاده آسان برای افراد با محدودیت‌ های حسی یا جسمی، فونت‌ های خوانا، رنگ‌ های قابل تشخیص، ترتیب مناسب و دسترس‌ پذیری برای افراد با نیازهای ویژه است. این استانداردهای دسترس پذیری کمک می ‌کنند تا افراد کم بینا یا نا بینا از طریق امکانات ویژه و سرویس‌ های دیجیتالی بتوانند از اپلیکیشن ‌ها بهره‌ مند شوند.

یکی از اصول فرآیند توسعه و ساخت اپلیکیشن ها، داشتن قابلیت های جدیدی مانند دسترس پذیری اپلیکیشن است. به عبارتی دیگر یکی از استراتژی های مناسب برای تبلیغ و ارتقا اپلیکیشن ها برای جذب کاربران جدید و حفظ کاربران فعلی، استفاده از مجموعه دسترس پذیری اپلیکیشن است.

استانداردهای دسترسی پذیری در اندروید شامل چه مواردی است؟

استانداردهای دسترس ‌پذیری در اندروید شامل موارد زیر است:

  • استفاده از توضیحات صوتی برای افراد نابینا یا ناشنوا
  • قابلیت بزرگ ‌نمایی صفحه برای افراد با مشکلات دیداری
  • امکان استفاده از تاچ، صفحه کلید یا دیگر وسایل ورودی برای افراد با ناتوانایی‌ های جسمی
  • استفاده از رنگ ‌های قابل تشخیص و کنتراست مناسب برای افراد با مشکلات دیداری یا نمایشی
  • ارائه گزینه ‌های تنظیمات برای تطبیق با نیازهای کاربران.

استانداردهای دسترس پذیری باعث می ‌شوند تا استفاده از انواع اپلیکیشن ‌ها برای تمامی افراد، بدون توجه به ناتوانایی های مختلفی که ممکن است داشته باشند، راحت تر گردد. به عبارتی دیگر برای تمامی کاربران از جمله افرادی با نیازهای ویژه (کم بینا) استفاده از مجموعه دسترس پذیری اپلیکیشن کاربردی و تا اندازه زیادی ضروری می باشد.

به اشتراک بگذارید:

داوود عباسی
داوود عباسی
به مباحث مدیریتی و آواز خوندن علاقه زیادی دارم و حافظه ام طوریه که اگه کاری بهم سپرده بشه، می تونید مطمئن باشید یادم نخواهد رفت. تو پازلی کارم رو با ارتباط با مشتری شروع کردم و در ادامه در بخش تولید محتوا، با هدف کمک به مشتری ها فعالیتم رو ادامه دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن