چطور انعطاف‌پذیر باشیم
شش ترفند برای افزایش تاب‌آوری از طریق انعطاف‌پذیری
۵ بهمن، ۱۳۹۹
به‌روزرسانی جدید پازلی در دی‌ماه ۹۹-افزونه‌ی پرداخت-اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley 6
به‌روزرسانی جدید پازلی در دی‌ماه ۹۹
۵ بهمن، ۱۳۹۹
نمایش همه

سه ابزار برای مدیریت گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز

مدیریت گفتگوی سرنوشت‌ساز - ترفندهای مدیریت گفتگوهای حساس ۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ایجاد اختلاف نظر و مشکلات در تمامی ارتباطات ما از جمله ارتباط با خانواده و دوستان و همکاران امری طبیعی است و همه ما با آن درگیر شده‌ایم. اکثر ما سعی می‌کنیم برای عدم درگیری و بحث، صورت مسئله را پاک کنیم و به دنبال راه دیگری به جز گفتگو باشیم. کلمات بدون لحن به درستی مفهوم را نمی‌رسانند و خود این موضوع مشکل‌ساز هست. پس بهترین راه این هست که موضوع را به صورت رو در رو مطرح کنیم. خیلی وقت‌ها پیش آمده که از مطرح‌کردن موضوعی با همکاران یا دوستان‌مان واهمه داشته باشیم و به همین خاطر موضوع رو از طریق چت، ایمیل و … با آنها درمیان می‌گذاریم. مثلا تصور کنیم که همکارمان در انجام وظایف خود به درستی عمل نمی‌کند. ما نمی‌دانیم که این موضوع را چطور با او مطرح کنیم که او ناراحت نشود و تصور نکند که ما قصد عیب‌جویی از او را داریم. معمولا در این مواقع برای اجتناب از واکنش سریع همکارمان ترجیح می‌دهیم که از راه غیرکلامی موضوع را با او مطرح کنیم. در صورتی که اجتناب از گفتگو هم هزینه‌های زیادی دارد ولی اگر بدانیم این گفتگوها را چطور اداره کنیم می‌توانیم از این هزینه‌ها نیز اجتناب کنیم. ترفندهای زیادی برای مدیریت گفتگوی سرنوشت‌ساز و حساس وجود دارد که سه تا از مهم‌ترین آنها را در ادامه مرور می‌کنیم.

ترفندهای مدیریت گفتگوی سرنوشت‌ساز

  • پیدا کردن هدف مشترک

مدیریت گفتگوی سرنوشت‌ساز - ترفندهای مدیریت گفتگوهای حساس

در هر گفتگویی باید بدانیم که دقیقا چه چیزی می‌خواهیم. خواسته قلبی خودمان را در نظر بگیریم و اهداف مشترک خود و شخص مقابل را مشخص کنیم. این کار باعث می‌شود که به دور از هر تعصبی گفتگو را پیش ببریم. به طور مثال در یک جلسه کاری پیشنهادی ارائه می‌کنیم و همکارمان با آن پیشنهاد مخالفت می‌کند. به خاطر اینکه به پیشنهاد ما انتقادی‌شده ناراحت می‌شویم و با اینکه متوجه شدیم پیشنهادمان آن‌چنان هم درست نبوده‌است به دنبال راهی هستیم که از طرح خود دفاع کنیم. در چنین مواقعی سه سوال را با خودمان مطرح کنیم: برای خودم چه می‌خواهم؟ برای دیگران چه می‌خواهم؟ برای این رابطه چه می‌خواهم؟ در رابطه با مثال، جواب تمامی این سوال‌ها را این گونه می‌دهیم که در جلسات کاری قرار است به نتیجه‌ای برسیم که به نفع شرکت و تمامی اعضای شرکت است. اگر من پیشنهاد اشتباهی را ارائه دهم و همکارم نقدی به آن وارد کند، برای پیشرفت همه ماست، پس بهتر است در چنین مواقعی این موضوع را به خود یادآور شویم که هر دوطرف به دنبال پیشرفت کار هستیم.

  • برقراری امنیت گفتگو

مدیریت گفتگوی سرنوشت‌ساز - ترفندهای مدیریت گفتگوهای حساس

اگر طی گفتگوی حساس، شخص مقابل دچار سوءتفاهم شد باید گفتگو را به سمتی ببریم که این سوءتفاهم برطرف شود و آرامش به گفتگو برگردد. به طور مثال تصور کنیم به خواهرمان که همیشه بدون هیچ نظمی وسایلش را در اطراف اتاق رها می‌کند تذکر می‌دهیم که باید اتاق را مرتب کند. او احساس می‌کند که قصد دستوردادن داریم. در این مواقع بهتر است از تضاد استفاده کنیم. یعنی جمله‌ای که او برداشت کرده را معکوس کرده و به او می‌گوییم. مثلا در سناریو بالا می‌گوییم « به هیچ‌وجه قصد دستوردادن نداشتم و فقط دوست دارم که اتاق مرتب باشد» و در ادامه توضیح می‌دهیم که نامرتب‌بودن اتاق باعث اذیت و عدم تمرکز ما حین کارکردن می‌شود. در این مواقع در صورتی که فرد از حرف ما خیلی ناراحت شده بود حتما عذرخواهی کنیم.

  • داستان‌سازی

مدیریت گفتگوی سرنوشت‌ساز - ترفندهای مدیریت گفتگوهای حساس

در هر گفتگویی ما از صحبت‌های شخص مقابل و رفتار او برداشت‌های خاص خودمان را داریم و داستان‌سازی می‌کنیم. ممکن است این برداشت ما اشتباه باشد. فرض کنیم با همکارمان قصد ارائه طرحی را داریم که هردو با هم برای آن تلاش کردیم اما زمان ارائه به ما اجازه صحبت نمی‌دهد. این کار باعث می‌شود فکر کنیم او قصد دارد طرح را به نام خودش ثبت کند یا ارائه ما مورد قبول او نبوده‌است. این داستان‌سازی‌ها باعث شکل‌گرفتن احساساتی می‌شوند که ممکن است به سکوت و یا خشم تبدیل شود. برای اجتناب از این مشکل باید ببینیم چه قدر از داستان ما حقیقت دارد. به دنبال داستان واقعی باشیم. برای کشف داستان واقعی مسیری که از ابتدا در گفتگو طی کردیم را تجسم کنیم. اجازه دهیم طرف مقابل هم حرفش را بزند. در داستان‌هایمان به دنبال دو نقش شرور و قربانی بگردیم و آنها را تعدیل کنیم یعنی شاید قربانی، واقعا قربانی نباشد و دخالتی هم در وقایع داشته باشد. یا از آن طرف شاید شرور هم مشکلی دارد که نمی‌تواند کار درست را انجام دهد و عمدی نیست. بنابراین باید برداشت اولیه خودمان را کنار بذاریم و دنبال حقیقت بگردیم.

برای ایجاد شرایط درست تبادل نظر و مسیر درست گفتگوی حساس می‌توانیم از پنج مهارت استفاده کنیم: حقایق را به اشتراگ بگذاریم، داستان اصلی را بگوییم، در مورد مسیر دیگران بپرسیم، قطعی صحبت نکنیم و دیگران را به صحبت وادار کنیم. با به کار گرفتن این مهارت‌ها می‌توانیم با حفظ آرامش گفتگو را به آرامی و درست جلو ببریم و از هر گونه تنش احتمالی جلوگیری کنیم. برای تمرین این موارد سعی کنیم گفتگوهای حساسی که با آن مواجه می‌شویم را تشخیص دهیم و از ترفندهای ذکرشده برای مدیریت گفتگوی سرنوشت‌ساز استفاده کنیم.

اگر به دنبال توسعه مهارت‌های نرم خودتان هستید توصیه می‌کنم مطلب زیر را در مورد افزایش تاب‌آوری از طریق انعطاف‌پذیری مطالعه کنید:

شش ترفند برای افزایش تاب‌آوری از طریق انعطاف‌پذیری

فائزه مقبولی
فائزه مقبولی
عاشق سفر و هیجان و تجربه های جدیدم و به کار تیمی علاقه دارم. وقتی ناراحتم توی جمع بودن حالمو خوب میکنه. از ارتباط گرفتن با آدمای مختلف لذت میبرم و به همین خاطر به کارم تو پازلی که پشتیبانیه علاقه دارم :)

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *