شناخت تله‌های ذهنی
فرار از زندان با شناخت تله‌های ذهنی
۲۴ اسفند، ۱۳۹۹
لباس جدید اپلیکیشن
نوروز بهانه‌ای برای پوشیدن لباس نو
۲۴ اسفند، ۱۳۹۹
نمایش همه

اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن موبایل و سایت

اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

می‌دانستید بیل کلینتون و مارک زاکربرگ نسبت به رنگ‌های قرمز و سبز کوررنگ هستند؟ در نتیجه این افراد نسبت به رنگ آبی حساس‌تر هستند و در مواجه با این رنگ‌ها واکنش نشان داده و در نتیجه تفکر می‌کنند. همین منطق برای بازاریابی در نظر گرفته می‌شود. در دنیای طراحی اپلیکیشن و سایت بعد از کارایی و قابلیت‌های موجود؛ رنگ مهم‌ترین فاکتور به شمار می‌آید. برای درک بهتر از محتوای اپلیکیشن‌ها و تعامل راحت‌تر کاربران با محصول نیاز به دانستن اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن موبایل و سایت دارید. در بررسی‌هایی که در سالیان اخیر دررابطه‌با تأثیر رنگ در بازاریابی انجام شده است، محققان دریافتند که تا ۹۰٪ قضاوت در مورد محصولات صرفاً بر اساس رنگ است. با من همراه باشید تا بر اساس فاکتورهای مختلف موثر ترین رنگ‌بندی برای اپلیکیشنتان رو انتخاب کنید:

اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن بر اساس احساسات و عواطف مخاطبین:

به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار طبیعتاً تمایل دارید تا در نظر کاربرانتان مورد اعتماد و پذیرش قرار بگیرید در این حالت “آبی” بهترین انتخاب است. دقت کردید اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که از کاربران اطلاعات شخصی دریافت می‌کنند و نیاز به کسب اعتماد کاربران رو دارند همانند توییتر، لینکدین و یا فیس‌بوک و اسکایپ لوگو اصلی خودشان رو به رنگ آبی طراحی کردند؟ و در مقابل گوگل برای به رخ کشیدن قدرت و سرعت خودش رنگ اصلی قرمز رو انتخاب کرده است. هیچ‌کدام از این انتخاب‌ها اتفاقی نیستند.

رنگ‌ها نمایان گر احساسات و عواطف ما هستند و گاهاً رنگ‌ها با حس‌های گوناگون پیوند نزدیکی دارند برای مثال:

  • سفید: از این رنگ اغلب برای برانگیختن حس جوانی و مدرنیته در مخاطب استفاده می‌شود.
  • سیاه: ما غالباً رنگ سیاه را به‌عنوان یک رنگ “قدرتمند” تصور می‌کنیم و دقیقاً به همین خاطر هست که ممکن است لوازم نقلیه و یا جدیدترین ابزار تکنولوژی گاهی به رنگ سیاه طراحی می‌شوند.
  • زرد: شاید شنیده باشید که می‌گویند رانندگی با یک وسیله نقلیه زردرنگ و یا پوشیدن لباس‌های زرد ممکن است به این معنی باشد که شما به‌طورکلی فرد خوشبختی هستید و شاید کمی بیشتر از یک فرد عادی برای ریسک‌پذیری آماده باشید.
  • نارنجی: رنگ نارنجی باعث جوان‌سازی، برقراری ارتباط و مثبت گرایی می‌شود. این رنگ همچنین برون‌گرایی را افزایش می‌دهد، به افراد اجازه می‌دهد تا از مهارکردن خود دست بردارند و آزادانه خود را نشان دهند.

به صورت کلی و با دید فروش محصول رنگ ها هر کدام معانی مختلفی دارند:

رنگ‌های آبی، سفید و سبز در ایجاد حس اعتماد در کاربران مفید واقع شده‌اند. رنگ‌های نارنجی و زرد نشانه قیمت مناسب محصول بوده‌اند و رنگ‌های مشکی و آبی نیز حس کیفیت بالا را در کاربر ایجاد می‌کنند. رنگ خاکستری و سیاه در القای حس داشتن محصولی با تکنولوژی به‌روز محصول مؤثر واقع شده‌اند. به‌صورت کلی رنگ‌های بنفش و قرمز حس شهامت و رنگ نارنجی و زرد حس خوشایند و لذت‌بخش بودن را به مخاطب شما خواهند داد.

اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن‌ها بر اساس جنسیت مخاطبین:

در ابتدای ساخت اپلیکیشن نیاز هست به‌عنوان یکی از فاکتورهای اساسی انتخاب رنگ به جنسیت مخاطبین خود توجه داشته باشید. هرکدام از این گروه‌ها جذب رنگ‌های خاصی خواهند شد و در کنار آن نسبت به برخی رنگ‌ها حس خوبی نخواهند داشت. برای مثال زنان به صورت معمول عاشق رنگ‌های آبی، بنفش و سبز هستند و نسبت به رنگ‌های قهوه‌ای و خاکستری و در مواقعی به رنگ نارنجی حس خوبی ندارند. مردان نیز به‌صورت معمول علاقه بیشتری آبی، سبز و سیاه دارند و گاهی نسبت به رنگ‌های بنفش و قهوه‌ای واکنش مثبتی ندارند

اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن بر اساس گروه سنی‌های مختلف:

  • گروه سنی زیر ۱۸ سال: در این گروه سنی افراد مجذوب قرمز، نارنجی و آبی و سبز می‌شوند.
  • گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال: علاوه بر رنگ آبی، رنگ بنفش و رنگ سیاه به ترکیب رنگ موردعلاقه افراد اضافه می‌شود.
  • گروه سنی ۲۴ تا ۳۵ سال: در این گروه سنی افراد علاقه کمتری به رنگ سیاه نشان می‌دهند و نسبت به رنگ آبی، سبز و نارنجی واکنش مثبتی نشان می‌دهند.
  • گروه سنی ۳۶ تا ۵۰ سال: زرد یکی از رنگ‌های جذاب برای این افراد است و مشابه سایر گروه‌ها رنگ آبی مقبولیت بالایی برای این افراد دارد.
  • گروه سنی ۵۰ سال به بالا: در این گروه سنی رنگ سفید، خاکستری و از همه مهم‌تر آبی مهم‌ترین نقش را در جذب مخاطب اجرا می‌کنند.

قبل از شروع فرایند طراحی نکات زیر را فراموش نکنید:

۱ . در نظر بگیرید به‌صورت متوسط انتخاب سه رنگ برای طراحی اپلیکیشن مناسب‌ترین حالت ممکن برای مخاطب شما خواهد بود.

۲ . با خودتان فکر کنید و در نظر بگیرید که تمایل دارید اولین برداشت مخاطب پس از بازکردن اپلیکیشن شما چه موردی باشد؟ اگر اپلیکیشن شما سرگرم‌کننده باشد بهتر هست به سمت رنگ گرم بروید و شما می‌توانید از رنگ‌های سرد وقتی استفاده کنید که محور اصلی اپلیکیشن شما تجاری می‌باشد، در این صورت آبی یا حتی خاکستری رو به‌عنوان یکی از رنگ‌های تشکیل‌دهنده انتخاب کنید..

سعی کنید با شناسایی اصول روان‌شناسی رنگ در طراحی اپلیکیشن موبایل و سایت و انتخاب رنگ صحیح در ابتدای کار، مناسب‌ترین و جذاب‌ترین حالت ممکن را برای اپلیکیشنتان ایجاد کنید. با استفاده از یک پالت رنگ خاص، کاربران شما می‌توانند در نگاه اول به سمت هدف برنامه شما هدایت شوند.

در پازلی برای شما امکان تغییر رنگ تم اپلیکیشن فراهم شده‌است و شما می‌توانید رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای مشاهده جزئیات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

تغییر رنگ تم اپلیکیشن

فاطمه محسنی
فاطمه محسنی
بیست و اندی ساله و دانشجوی ادبیات انگلیسی ام ، از بچگی عاشق یادگرفتن زبان های جدید بودم و هنر و ادبیات بیشتر از هر چیزی توی دنیا منو ذوق زده میکنه . تو یه دنیای موازی ممکنه یه معلم ، پزشک ، روانشناس، نویسنده ویا حتی کتاب فروش باشم ولی الان با تمام توانم کنار شما پازلی هام و دوستتون دارم

2 Comments

  1. کاربر مهمان گفت:

    عالی بود و موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *