بازاریابی اپلیکیشن موبایل بخشی از فرآیند تولید اپلیکیشن است که در بیشتر مواقع یا فراموش میشود یا به دلیل عدم آگاهی و دانش کافی کنار گذاشته میشود. برخی افراد تصور میکنند که انتشار اپلیکیشن در یک مارکت تمام فرآیند بازاریابی است و بعد از انتشار افراد دست به دعا میبرند تا اپلیکیشنشان موفق شود یا این فکر را در سر دارند چون یک اپلیکیشن مشابه موفق شدهاست پس اپلیکیشن ما هم موفق خواهد شد. نکته اصلی همینجاست نه تنها موفقیت یک اپلیکیشن مشابه دلیلی بر موفقیت اپلیکیشن ما نیست بلکه استفاده از راهکارهای موفقیت آن اپ مشابه نمیتواند ما را به هدفمان برساند. انتشار اپلیکیشن در یک مارکت تازه شروع راه بازاریابی یک برنامه موبایل است.
در این مطلب سعی کردهام تجربیات، مطالعات و نمونههایی از بازاریابی اپلیکیشن را درکنار هم قرار دهم تا منبع مناسبی برای استفاده باشد. یک اپلیکیشن موبایل علاوه بر نام جذاب، طراحی ظاهری کاربرپسند و یک شعار مناسب به مقداری تلاش برای موفقیت نیاز دارد.
خوب، سراغ اصل مطلب برویم.
بعد از عبور از مرحله ایده و ساخت اپلیکیشن مورد نظر چه اقداماتی برای موفقیت آن باید انجام دهیم؟
برای موفقیت یک اپلیکیشن نیاز است تا شما اپلیکیشنتان را به دست کاربر برسانید. در شروع کار باید برنامه موبایل خود را در یک یا چند مارکت منتشر کنی. به عنوان مثال کافهبازار و گوگلپلی برای اندروید و سیبچه و سیباپ برای نسخه آیاواس برنامه ما میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.
برای انتشار اپلیکیشن میتوانید از خدمات پازلی استفاده کنید. خدمات انتشار اپلیکیشن در پازلی توسط کارشناسان مجرب انجام میشود و میتواند فرآیند انتشار اپلیکیشن شما را تسهیل کنید.
برای اینکه در جستجو اپلیکیشن ما بیشتر دیده شود باید صفحه مربوط به برنامه خود را در هر مارکت بهینه کنیم(ASO). برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میکنم مطلب زیر را مطالعه کنید:
ASO- بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت برای جستجوی بهتر
به جهت بهبود فرآیند جستجو بهتر است ما یک لندینگپیج یا صفحه فرود برای معرفی اپلیکیشن خود داشته باشیم. به عنوان مثال و برای دیدن نمونه به صفحه زیر مراجعه کنید:
صفحه فرود اختصاصی برای اپلیکیشن به شما این امکان را میدهد تا با جزئیات بیشتری اپلیکیشن خود را معرفی کنید. همچنین با ایجاد یک صفحه فرود شانس بیشتری برای حضور در نتایج جستجو در گوگل را خواهید داشت.
ویدئو ابزاری تاثیرگذارتر از محتوای متنی است و میتوانید با زبان سادهتری و به صورت تصویری اپلیکیشن خود را معرفی کنید. تولید ویدئو به شما این امکان را میدهد تا شانس دیدهشدن خود را از طریق پلتفرمهای اشتراک ویدئو مثل یوتیوب و آپارات بیشتر کنید. همچنین از این ویدئو میتوانید در صفحاتی که در بالا ذکر شد استفاده کنید.
بعد از ایجاد محتوای مناسب و انتشار اپلیکیشن، وقت تبلیغات میرسد. قبل از اینکه توضیحات بیشتری بدهم یک جمله را به یاد داشته باشید: «اگر تبلیغات هدفمندی را انجام دهید به هیچ وجه ضرر نخواهید کرد و سرمایه شما بر میگردد».
تبلیغات راههای مختلفی دارد که میتوانید با توجه به موضوع اپلیکیشن و دستهبندی مخاطبین خود بهترین و پربازدهترین روش را انتخاب کنید. اما هنوز هیچ ملاک مشخصی برای انتخاب بهترین روش برای یک موضوع خاص وجود ندارد، پس باید راههای مختلف در ابتدا تست کنید تا بهترین روش مناسب خودتان را انتخاب کنید.
تبلیغات کلیکی روشیاست که شما بر اساس معیارهای مختلفی هزینه پرداخت میکنید. این معیار میتواند تعداد کلیک روی بنر تبلیغاتی شما باشد یا تعداد نصب اپلیکیشن. به هر حال باید با بررسی سرویسهای مختلف یکی را انتخاب و از آن استفاده کنید. مطلب زیر در مورد مقایسه سرویسهای مختلف تبلیغات کلیکی میتواند به شما کمک کند.
بهترین سرویس تبلیغات کلیکی کدام است؟
یکی دیگر از انواع روشها استفاده از ابزارهای پوش نوتیفیکیشن است، سرویسهای زیادی در حال حاضر به صورت تخصصی روی تبلیغات از طریق نوتیفیکیشن فعالیت میکنند. به عنوان مثال سرویس ادوایزد، یکتانت و … خدمات ارسال پوشنوتیفیکیشن را انجام میدهند که میتوانید پس از بررسی یکی از آنها را تست کنید.
تبلیغات متنی یک روش عالی برای تبلیغات است. اصول رپورتاژ بر این اساس است که شما سرویس خود را در قالب یک محتوای آموزشی به کاربر معرفی کنید. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن شما برای فروش فایلهای آماده لوگو است میتوانید در یک وبسایت در حوزه طراحی یک رپورتاژ با موضوع آموزش طراحی لوگو یا تاثیر رنگ طراحی لوگو منتشر کنید و در نهایت سرویس خودتان را معرفی کنید.
نمونهای از رپورتاژ را میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید:
معرفی اپلیکیشن ورزش برای افراد دارای معلولیت
شبکههای اجتماعی از بدو ظهور به عنوان بستری برای تبلیغات مورد استفاده قرار گرفتهاند. شبکهای از افراد با سلایق مختلف که شما میتوانید هم برای خودتان صفحه مجزا داشته باشید و هم با استفاده از صفحات هم موضوع اپلیکیشن خود را معرفی کنید.
صفحات زیادی در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام با موضوعات متنوع فعالیت دارند و شما میتوانید با انتخاب مناسبتترین آنها و پرداخت هزینههای نسبتا کم پیام تبلیغاتی خود را در صفحه موردنظر منتشر کنید.
به عنوان مثال اگر شما کانال تلگرامیای را برای تبلیغ انتخاب کنید نیاز است یک پیام جذاب آماده کنید. پیامی شامل یک تصویر جذاب و متنی که شامل شعار اپلیکیشن، وجه تمایز آن با نمونههای مشابه و ویژگیهای اساسی آن است. در نهایت روشهای مختلف برای دانلود اپلیکیشن را در انتهای متن در نظر بگیرید.
همه این مواردی که ذکر شد اگر به درستی انجام شوند میتوانند به موفقیت اپلیکیشن شما منجر شوند. یادتان باشد حتما یک معیار و متریک برای سنجش موفقیت هر کدام از روشها در نظر بگیرید تا بتوانید در صورت نیاز روش بازاریابی خود را تغییر دهید.
در این مطلب سعی شده تا ابزارهای مفیدی به شما معرفی شود. قطعا ابزارهای بیشتری برای موفقیت اپلیکیشن موجود است مانند تبلیغات در جستجوی گوگلپلی و کافه بازار؛ اما باید سعی کنید متناسب با برنامه خود بهترین روشها را در کنار هم قرار دهید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.
1 Comment
عالی بود متشکرم.
بهترین راه ساخت ویدیو معرفی چیه؟