راهنمای استفاده از گوگل‌میت - قسمت دوم-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 20
راهنمای استفاده از گوگل‌میت – قسمت دوم
۱۲ اردیبهشت، ۱۴۰۰
معرفی ۹ فیلم در حوزه‌ کامپیوتر-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 10
معرفی ۹ فیلم در حوزه‌ کامپیوتر
۱۲ اردیبهشت، ۱۴۰۰
نمایش همه

چگونه تصمیم‌گیری را راحت کنیم؟

چگونه تصمیم‌گیری را راحت کنیم؟-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 1
زمان مطالعه: 3 دقیقه

می‌دانید در یک روز عادی چند تصمیم می‌گیرید؟ می‌دانید در یک هفته عادی چند انتخاب دارید؟ اخیرا نظرسنجی‌ای در میان ۲۰۰۰ آمریکایی انجام شده و تعداد متوسط انتخاب‌هایی که یک آمریکایی عادی در یک روز انجام می‌دهد حدود ۷۰ تا است. همچنین اخیرا مطالعه‌ای با مدیران اجرایی ارشد انجام شده است که در این مطالعه محققان، مدیران اجرایی ارشد را در طول یک هفته کامل تحت نظر داشتند. این محققان کاملا همه وظایف گوناگونی که این مدیران اجرایی ارشد درگیر آن‌ها بوده و اینکه آن‌ها چقدر زمان صرف تصمیم‌گیری در مورد این وظایف می‌کنند را ثبت کردند و دریافتند که یک مدیر اجرایی متوسط در طی یک هفته تقریبا در ۱۳۹ وظیفه درگیر است. البته هرکدام از این وظایف از تعداد خیلی زیادی انتخاب‌های فرعی تشکیل شده است. ۵۰ درصد از تصمیمات آن‌ها در ۹ دقیقه یا کمتر گرفته شده است. فقط حدود ۱۲ درصد از تصمیم‌گیری‌های آن‌ها یک ساعت یا بیشتر زمان نیاز داشته است. در مورد انتخاب‌های خود فکر کنید. آیا می‌دانید چه تعداد انتخاب در دسته ۹ دقیقه‌ای شما در مقابل دسته یک ساعته شما صورت می‌گیرد؟ شما فکر می‌کنید چقدر خوب می‌توانید آن انتخاب‌ها را مدیریت کنید؟

دلیل اصلی سخت‌بودن تصمیم‌گیری چیست؟ در این مطلب می‌خواهیم در مورد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تصمیم‌گیری این روزها صحبت کنیم آن هم وجود تعداد زیادی گزینه برای انتخاب است.
در یک آزمایش انجام شده در یک سوپرمارکت بزرگ با تنوع زیاد کالا در هر دسته‌بندی روی تعدادی مراجعه‌کننده نتیجه بدست آمده این است که تعداد زیاد گزینه باعث عدم انتخاب می‌شود. در این سوپرمارکت حدود ۳۰ نوع مربا وجود داشته است. در مسیر ورودی این فروشگاه میز تست در نظر گرفته شده است. در یک سمت ۶ طعم مختلف برای تست قرار داده شد و روی یک میز ۲۴ نوع مربا در نظر گرفته شد. اتفاقی که افتاد این بود که پای میز ۶ طعم ۴۰ درصد افراد توقف می‌کردند و ۶۰ درصد افراد پای میز ۲۴ طعم، اما نتیجه نهایی برعکس شد. از بین افرادی که ۲۴ طعم مختلف را تست کرده بودند فقط ۳ درصد خرید انجام دادند و از بین افرادی که ۶ طعم را تست کردند حدود ۳۰ درصد خرید انجام دادند. یعنی تعداد افرادی که انتخاب‌های کمتری داشته‌اند و خرید کردند ۶ برابر بیشتر از دسته دیگر بود.

این نشان می‌دهد گزینه‌های کمتر راحتی در تصمیم را به همراه دارد. این مسئله در مواقع مهم‌تری از زندگی هم رخ می‌دهد. به‌عنوان مثال وقتی میزان نرخ مشارکت در سرمایه‌گذاری را با تعداد گزینه‌های موجود سرمایه‌گذاری مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که افراد حتی در مورد موضوع مهمی مثل سرمایه‌گذاری هم وقتی گزینه‌ها زیاد باشد دچار مشکل می‌شوند.
اگر خودتان موارد تصمیم‌گیری این چنینی را در نظر بگیرید به مثال‌های زیادی برمی‌خورید که در زندگی به جای تصمیم‌گیری مناسب، عدم انتخاب را ترجیح داده‌اید.

تکنیک‌های آسان‌کردن انتخاب

تکنیک اول: کم‌کردن گزینه‌ها

وقتی‌که حرف از کم‌کردن گزینه‌ها می‌شود، در ابتدا افراد جبهه می‌گیرند. اما حقیقت این است کمتر برابر بیشتر است. یعنی اگر گزینه‌های پردردسر را حذف کنید فروش شما افزایش می‌یابد. گزینه‌های خود را بررسی کنید و آن‌هایی که توانایی حذف‌شدن دارند را با خیال راحت حذف کنید.
طرحی در دانشگاه هاروارد انجام شد که در آن کارمندان به‌صورت اتومات در یک صندوق بیمه عمر ثبت‌نام می‌شدند. اگر کسی واقعا می‌خواست خودش انتخاب کند ۲۰ صندوق بیمه به آن‌ها معرفی می‌شد که تعداد افرادی که در این دو دسته بیمه، ثبت‌نام می‌کردند کاملا متفاوت بود.

تکنیک دوم: کمک به تجسم گزینه‌ها

فرض کنید شما به یک مشاور املاک مراجعه کرده‌اید و کارشناس به شما می‌گوید برای شما گزینه‌ای لوکس در نظر دارد‌. خانه‌ای با بهترین امکانات و با طراحی زیبا. چقدر احتمال دارد گزینه را بپذیرید؟
حالا فرض کنید این کارشناس در کنار توضیحات تصاویر خانه را هم به شما نشان دهد. اینبار چقدر می‌توانید گزینه را بپذیرید؟
این دقیقا تأثیر مجسم‌سازی گزینه‌ها است. اینکه ما بتوانیم تفاوت گزینه‌ها را با چشمان خود ببینیم.

تکنیک سوم: دسته‌بندی کردن

فرض کنید وارد یک فروشگاه کتاب شده‌اید که ۶۰۰ عنوان کتاب را در قفسه‌ها قرار داده‌است و فقط عنوان کتاب مشخص است. در مقابل، فروشگاهی این ۶۰۰ عنوان کتاب را در ۲۰ دسته‌بندی قرار داده‌است. شما در حالت دوم برحسب سلیقه خود به یک دسته‌بندی مراجعه می‌کنید. یعنی شما به‌جای بررسی ۶۰۰ عنوان کتاب فقط ۳۰ عنوان کتاب را در دسته‌بندی موردنظر بررسی می‌کنید.

تکنیک چهارم: شرط پیچیدگی گزینه‌ها

به این معنی که شما در ابتدا گزینه‌ها را کم می‌کنید و به‌تدریج پیچیدگی را افزایش می‌دهید. فرض کنید وارد یک فروشگاه کامپیوتر شده‌اید. یک سری کارت برای تصمیم‌گیری شما در نظر گرفته‌اند. در کارت اول از شما پرسیده می‌شود: “چه استفاده‌ای می‌خواهید از کامپیوتر انجام دهید؟” در کارت بعدی “چه رنگی را برای کامپیوتر انتخاب می‌کنید؟” و همین‌طور سؤالات ادامه پیدا می‌کند و در نهایت از یک لیست با ۱۰۰ کامپیوتر متنوع شما به ۱۰ گزینه می‌رسید و انتخاب برای شما ساده‌تر می‌شود.

خب ما در این مطلب به دلیل اصلی سخت‌بودن انتخاب پرداختیم و ۴ تکنیک مختلف را برای ساده‌کردن انتخاب معرفی کردیم. این تکنیک‌ها قطعا نیاز به تمرین دارند تا بتوانید بهترین استفاده را در کسب‌وکارهای خود داشته باشید.

اگر به دنبال توسعه مهارت‌های بازاریابی و فروش خودتان هستید توصیه می‌کنم مطلب زیر را مطالعه کنید:

فروش اپلیکیشن با کمک نابخردی های پیشبینی پذیر

داوود عباسی
داوود عباسی
به مباحث مدیریتی و آواز خوندن علاقه زیادی دارم و حافظه ام طوریه که اگه کاری بهم سپرده بشه، می تونید مطمئن باشید یادم نخواهد رفت. تو پازلی کارم رو با ارتباط با مشتری شروع کردم و در ادامه در بخش تولید محتوا، با هدف کمک به مشتری ها فعالیتم رو ادامه دادم.

1 Comment

  1. کاربر مهمان گفت:

    مرسی بابت راهنمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *