درباره فروش مشاوره‌ای چه می‌دانیم؟ -اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 2
درباره فروش مشاوره‌ای چه می‌دانیم؟
۶ تیر، ۱۴۰۰
به‌روزرسانی جدید پازلی در خرداد‌‌ماه ۱۴۰۰ -اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley 11
به‌روزرسانی جدید پازلی در خردادماه ۱۴۰۰
۶ تیر، ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه

Urchin Tracking Module(UTM) ابزاری است که پارامترهایی را به URL اضافه می‌کند که توسط بازاریابان برای بررسی اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین در رسانه‌های مختلف استفاده می‌شود. شما می‌توانید کدهای یوتی‌ام (UTM) را به لینک اضافه کنید تا بتوانید به گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بیشتری در مورد هر لینک بدهید. در این مطلب می‌خواهم به آموزش ایجاد کمپین با یوتی‌ام (UTM) بپردازم.

چطور با استفاده از یوتی‌ام (UTM) رفتار کاربر را بررسی ‌کنیم؟

فرض کنید که می‌خواهید برای یکی از مطالبی که نوشتید کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید و آن را از کانال‌های مختلفی مانند: تلگرام، اینستاگرام، ایمیل و… منتشر کنید. زمانی که لینک هر کانال را به‌صورت جداگانه منتشر می‌کنید، این کار مشخص می‌کند که هر کاربر از چه کانالی به مطلب شما دسترسی پیدا کرده است. در ادامه، ابزار گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند ورودی‌های لینک موردنظر را بررسی کنید و از این طریق می‌توانید رفتار کاربر را برای کمپین‌های تبلیغاتی خود تجزیه‌وتحلیل کنید و عملکرد آن‌ها را بهینه‌تر سازید.

هر لینک یوتی‌ام (UTM) دو بخش دارد:

  • بخش اول: لینک سایت شما است. همان صفحه سایت که می‌خواهید کاربران پس از کلیک به آن وارد شوند.
  • بخش دوم: پارامترهایی هستند که به لینک سایت شما اضافه می‌شوند. این پارامترها عبارت‌اند از:
    ۱- آدرس وب‌سایت (Website URL)- اجباری
    ۲- منبع کمپین (Campaign Source)- اجباری
    ۳- نام کانال (Campaign Medium)- اجباری
    ۴- نام کمپین (Campaign Name)- اجباری
    ۵- عبارت کلیدی کمپین (Campaign Term)- اختیاری
    ۶- محتوای کمپین (Campaign Content)- اختیاری

هرچه پارامترهای لینک شما بیشتر باشد گوگل آنالیتیکس می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهد.

آموزش ایجاد کمپین با یوتی‌ام (UTM):

ابتدا باید وارد سایت روبه‌رو شوید: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
در این سایت فرمی را طبق تصویر زیر مشاهده می‌کنید که باید پارامترهای قسمت دوم لینک یوتی‌ام (UTM) را در این فرم وارد کنید.
آموزش ایجاد کمپین با یوتی‌ام-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 1

۱. آدرس وب‌سایت (Website URL):

لینک مطلب یا لینک هر صفحه از وب‌سایت که می‌خواهید روی آن کمپین ایجاد کنید و لینک‌های آن را منتشر کنید، را باید در این قسمت وارد کنید.

۲. منبع کمپین (Campaign Source):

باتوجه‌به منبع کمپین باید نام کانال انتشار (شماره ۳) را مشخص کنید. برای شناسایی نوع کانالی که در شماره ۳ استفاده می‌کنید باید ابتدا منبع آن را در این قسمت وارد کنید. به‌عنوان مثال:

  • Newsletter
  • Social
  • Direct
  • و…
۳. نام کانال (Campaign Medium):

در این قسمت باید نام رسانه‌ای که می‌خواهید لینک در آن منتشر شود، را وارد کنید و بعد از انتشار لینک، نرخ کلیکی که از سمت آن رسانه دریافت خواهید کرد برای شما در ابزار گوگل‌آنالیتیکس محاسبه می‌شود.
در این قسمت می‌توانید نام کانال‌های مختلفی را با توجه به منبع کمپین وارد کنید:

  • اگر می‌خواهید لینک را از طریق ایمیل (خبرنامه) ارسال کنید باید در این قسمت کلمه email را تایپ کنید.
  • اگر قرار است لینک را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید باید یکی از موارد اینستاگرام (instagram)، توییتر (twitter)، تلگرام (telegram)، لینکدین (linked in) و… را انتخاب کنید.
  • و…
۴. نام کمپین (Campaign Name):

باید یک نام برای کمپین خود انتخاب کنید. فرقی نمی‌کند که چه نامی را انتخاب کنید اما اگر این نام مرتبط با محتوا باشد شما را از سردرگمی‌های احتمالی در گوگل‌آنالیتیکس نجات خواهد داد و باعث می‌شود که به‌راحتی لینک موردنظر را بیابید و بتوانید تجزیه‌وتحلیل‌های مربوط به آن را بررسی کنید. به عنوان مثال updateesfand99

۵. عبارت کلیدی کمپین (Campaign Term) – اختیاری:

با کمک این قسمت می‌توانید متوجه شوید که کاربران شما با استفاده از چه کلمات کلیدی به مطلب یا صفحه سایت شما دسترسی پیدا کرده‌اند. پس کلمه کلیدی موردنظر را در این فیلد وارد کنید تا بتوانید رفتار کاربرانی را که با جستجوی این کلمه کلیدی وارد سایت شما شده‌اند را تجزیه‌وتحلیل کنید.

۶. محتوای کمپین (Campaign Content) – اختیاری:

محتوای کمپین تبلیغاتی خود را می‌توانید در این قسمت وارد کنید. به‌عنوان مثال فرض کنید بنر تبلیغاتی شما برای محصولی مانند کتاب است. در این صورت، می‌توانید فیلد این پارامتر را کلمه book وارد کنید.

۷.دریافت لینک:

زمانی که فیلدها را تکمیل کردید، لینک در کادر پایین به‌صورت اتوماتیک برای شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید این لینک را کپی کنید و در هر رسانه‌ای که می‌خواهید منتشر کنید.
نکته: توجه داشته باشید که برای هر رسانه باید منبع کمپین و نام کانال مخصوص به خودش را وارد کنید و بعد لینک را مورداستفاده قرار دهید و برای رسانهٔ بعدی دوباره شماره ۲ و ۳ را تکمیل کنید. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید لینک را در اینستاگرام منتشر کنید باید منبع کمپین را social بنویسید و نام کانال را Instagram و بعد اگر بخواهید دوباره همان لینک را در رسانه‌ای دیگر مانند تلگرام منتشر کنید باید منبع کمپین را social و نام کانال را telegram وارد کنید تا لینک مخصوص به آن ایجاد شود و بتوانید آن را منتشر کنید.

امیدوارم آموزش مفیدی برای شما باشد و این آموزش به شما کمک کند تا بتوانید به ایجاد کمپین با یوتی‌ام (UTM) بپردازید و لینک‌های هدفمندی را برای کمپین‌های تبلیغاتی خود بسازید و به‌راحتی رفتار کاربران خود را بررسی کنید.

مطالب مرتبط:

واژه‌نامه گوگل آنالتیکز

آموزش نحوه تعریف goal روی گوگل آنالتیکز

شکیبا قهوه‌چی
شکیبا قهوه‌چی
همیشه شکیبا هستم با یک لبخند بزرگ روی لبم :) اکثر اوقات کارها،افکار و احساساتم رو می‌نویسم و از نوشتن خسته نمیشم برای همین وارد پازلی شدم که از این استعدادم استفاده کنم و محتوا تولید کنم :) به طراحی UI/UX علاقه دارم و توی این زمینه درحال یادگیریم.همیشه سعی میکنم که کاری که بهم سپرده می‌شه رو درست و دقیق انجام بدم.کتاب خوندن رو دوست دارم مخصوصا خوندن شعرهای فاضل نظری :) عاشق نقاشی، شنا و موسیقیم و از رنگ‌ها انرژی می‌گیرم برای همین هر چیزی که رنگی باشه رو دوست دارم و چشم قلبی میشم.دست من باشه همینجوری اینجا براتون از خودم می‌نویسم :d ولی اینجا کاراکترهاش محدوده هاهاهااااا :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *