معرفی ۴ اپلیکیشن کاربردی برای یادگیری زبان‌های جدید-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 5
معرفی ۴ اپلیکیشن کاربردی برای یادگیری زبان‌ جدید
۱۷ تیر، ۱۴۰۰
راهنمای آشنایی با وایت‌بورد دیجیتال (Jam board)-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 15
راهنمای آشنایی با وایت‌بورد دیجیتال (Jam board)
۱۷ تیر، ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با مرور مطلب قبلی در گام دوم هنگام تحلیل بیرونی، درکی از فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان پیدا کردیم و در گام سوم حین تحلیل درونی سازمان، نقاط قوت و ضعف آن را یافتیم. ترکیب این موارد، تحلیل سوات یا S.W.O.T را تشکیل می‌دهند. تحلیل سوات از اساسی‌ترین بخش‌های تحلیل استراتژی بازاریابی است.

گام چهارم: تحلیل استراتژیک

نوشتن ماتریس سوات به ما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت داخلی‌مان را در کنار تهدید‌ها و فرصت‌های بیرونی ببینیم. چنین مقایسه‌ای به ما امکان می‌دهد تا گزینه‌های خود را برای انتخاب استراتژی محدودتر کنیم. به طور مثال ممکن است در محیط کسب‌وکار فرصتی وجود داشته باشد که با نقطه قوت ما هم‌راستا است. از طرف دیگر ممکن است تهدیدی در محیط کسب‌وکار وجود داشته باشد که بر نقطه‌ضعف ما عمود شده و کسب‌وکار را مختل کند.
برنامه‌ریزی استراتژی مارکتینگ - قسمت دوم - اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی -puzzley.ir 1

تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی درونی سازمان است. اس‌دبلیواُوتی در انگلیسی حروف اول کلمات قوت (Strength)، ضعف (Weakness)، فرصت (Opportunity) و تهدید (Threat) است.
بعد از تحلیل سوات شما دغدغه‌های اصلی کسب‌وکار خود را خواهید شناخت. حالا باید برای انتخاب استراتژی بازاریابی چند گزینه روی میزمان بچینیم. گزینه‌ها باید دغدغه‌های حاصل از ماتریس سوات را پوشش بدهند. در انتخاب استراتژی بازاریابی می‌توانیم به سراغ مدل‌ها و مفاهیم ماتریس‌های پورتر، انس‌آف، اقیانوس آبی، اتحاد استراتژیک و … برویم. برای انتخاب استراتژی مناسب و جمع‌بندی گزینه‌ها و داده‌ها می‌توانید از ماتریس اس‌اف‌اِی (SFA – Johnson & scholes) استفاده کنید.
برنامه‌ریزی استراتژی مارکتینگ - قسمت دوم - اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی -puzzley.ir 2

ماتریس SFA چهارچوبی برای ارزیابی گزینه‌های استراتژیک و انتخاب یکی از آن‌ها بر اساس تناسب، امکان‌پذیری و قابل‌قبول بودن است.

گام پنجم: انتخاب استراتژی بازاریابی

گام پنجم شامل بخش‌بندی، هدف‌گیری و موقعیت‌یابی است. در گام‌های قبلی دسته‌های مشتریان متنوعی را پیدا کرده‌ایم که برایمان جذاب هستند. این مشتریان همان‌هایی‌اند که در تحلیل میانی خود دسته‌بندی‌شان کرده‌اید. دسته‌بندی‌ها می‌توانند بر اساس متغیرهای جغرافیایی یا دموگرافیکی (سن، جنسیت، و..) و غیره باشند. در هرکدام از این بخش‌ها باید یک گروه هدف را انتخاب کنیم. بر اساس هدف استراتژی ما می‌تواند تمرکز بر گوشه‌های بازار یا مرکزیت آن باشد و یا برای هر گروه خاص سراغ یک استراتژی مختلف برویم.
بعد از انتخاب گروه‌های هدف، باید به دنبال موقعیت‌یابی خود باشیم. یکی از ابزارهای مناسب برای تحلیل چگونگی موقعیت‌یابی، استفاده از ماتریس جایگاه‌یابی است. ماتریس جایگاه‌یابی ابزاری است که با کمک آن می‌توانیم درک بهتری از موقعیت خود در بازار و در مقایسه با رقبا پیدا کنیم.
برنامه‌ریزی استراتژی مارکتینگ - قسمت دوم - اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی -puzzley.ir 3

گام ششم: تدوین برنامه اجرایی

در این مرحله باید به سراغ چهار P برویم. یعنی باید تصمیم بگیریم که با چه قیمتی (Price)، چه محصولی (Product) را، از چه طریق و مکانی (Place)، چگونه ترویج (Promotion) دهیم. توجه داشته باشید که عنصر مکان، یعنی آنجایی که محصول‌تان یافت خواهد شد، شامل حضور آنلاین شما و بخش‌های اینترنتی کسب‌وکارتان نیز می‌شود.

این شش گام مراحلی هستند که اغلب بازاریابان برای تدوین استراتژی بازاریابی خود مرور می‌کنند. ما باید در اولین قدم درک مناسبی از سازمان، مرزهای آن و خدماتش پیدا کنیم. سپس با تحلیل محیط کلان، فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی را شناسایی کنیم. سپس با تحلیل داخلی و خرد، درک درستی از نقاط ضعف و قوت درونی سازمان بیابیم. پس از آنکه اطلاعات ما نسبت به سازمان و شرایط و موقعیتش کامل شد، می‌توانیم در گام بعدی سراغ تحلیل استراتژیک بر اساس این اطلاعات برویم و در نهایت با انتخاب یک استراتژی بازاریابی مناسب، یک برنامه عملیاتی برای سازمان بچینیم. در هر مرحله مدل‌هایی وجود دارند که اگر در زمان مناسب خود استفاده شوند، می‌توانند مانند یک ابزار ما را در به‌پایان‌رساندن موفق آن مرحله، یاری کنند. در این مطلب دو قسمتی به معرفی مهم‌ترین این مدل‌ها پرداختیم.

اگر به دنبال توسعه مهارت‌های بازاریابی خود هستید توصیه می‌کنم مطالب را با استفاده از نقشه‌ راه دنبال کنید.
درصورت بازنشدن صفحه‌ی آموزش و مواجهه با خطای ۴۰۴ در نقشه راه زیر باید منتظر بمانید. مطالب طبق زمانبندی به مرور تا تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۰ روی بلاگ منتشر می‌شوند. 🙂

مصطفی لطفی
مصطفی لطفی
عاشق برنامه نویسی، رباعیات خیام و ورزش شنا هستم. همچنین به تکنولوژی های جدید مخصوصا در حوزه موبایل علاقه مندم و در مورد آن ها مطالعه می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *