تنظیمات گوگل‌کلندر-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 11
تنظیمات گوگل‌کلندر
۲۱ مرداد، ۱۴۰۰
استفاده شخصی و تیمی از گوگل‌کلندر-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 12
استفاده شخصی و تیمی از گوگل‌کلندر
۲۱ مرداد، ۱۴۰۰
نمایش همه

پنج درس مهم از کتاب “قدرت عادت”

پنج درس مهم از کتاب قدرت عادت - اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی - puzzley.ir 2
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بسیاری از رفتارهای ما در طول روز برگرفته از عادات ماست. عادات با وجود نقش مهمی که در زندگی ما دارند معمولاً بدون توجه و غیرآگاهانه انجام می‌گیرند. ‎عادت‌ها به این دلیل به وجود می‌آیند که مغز مرتب به دنبال راه‌هایی است تا در انرژی مصرفی صرفه‌جویی کرده و بار تصمیم‌گیری و محاسبات را کاهش دهد. اگر تمام کارها به خودِ مغز واگذار شوند، مغز سعی می‌کند تقریباً هر کار روتین و معمولی را به شکلِ یک عادت درآورد. این غریزه‌ی صرفه‌جویی، مزیتِ بزرگی است. مزیتی که در دنیای امروزی ممکن است برای ما دردسرساز شود. در این مطلب به پنج درس مهم از کتاب “قدرت عادت” می‌پردازم.

پنج درس مهم از کتاب قدرت عادت - اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی - puzzley.ir 1رتبه کتاب: ۴.۱۱ از ۵
تعداد رای: ۳۶۹.۹۵۵
تعداد صفحات: ۳۷۵ صفحه
نویسنده: چارلز داهیگ
دسته‌بندی: سبک‌زندگی
لینک گودریدز: The Power of Habit”

درس اول: چرخه عادت

تمام عادات را می‌توان به یک فرآیند سه مرحله‌ای شکست. عادات توسط یک ماشه آغاز شده، به اجرای رفتاری خاص یا همان بدنه عادت می‌انجامند و در نهایت اجرای بدنه به دریافت یک پاداش ختم می‌شود. یک عادت هیچ‌وقت در غیاب ماشه‌ای که آن را فراخوانی می‌کند اجرا نخواهد شد؛ بنابراین اگر خودمان را در معرض ماشه قرار ندهیم عادت‌ها اجرا نمی‌شوند. این نکته هم برای عادت‌های خوب و هم بد مهم است. ما می‌توانیم با تنظیم ماشه‌ها، عادت‌های خوب‌مان را تقویت و عادت‌های بدمان را تضعیف کنیم.

درس دوم: ماشه

حال که صحبت از ماشه‌ها شد باید گفت که براساس درس دوم کتاب قدرت عادت تقریبا تمام این ماشه‌ها در یکی از پنج دسته زیر قرار می‌گیرند.

  • مکان
  • زمان
  • حالت عاطفی
  • اعمال دیگران
  • آخرین عمل خودمان

شناختن بهتر ماشه‌ها به ما در ترک عادات بد می‌تواند کمک موثری کند. فقط کافی است تا ماشه را به درستی تشخیص داده و تا حد ممکن از رویارویی با آن اجتناب کنیم.

درس سوم: وسوسه، حلقه‌ی گمشده چرخه عادات

یک حلقه دیگر بر چرخه عادت وجود دارد و آن هوس است. در ابتدای کار، وقتی یک‌بار چرخه عادت را با موفقیت طی می‌کنیم بدن‌مان میزانی دوپامین ترشح می‌کند که به ما احساس خوبی می‌دهد. اما هر چه جلوتر می‌رویم، این ترشح دوپامین به مراحل ابتدایی‌تر از چرخه عادت منتقل می‌شود. طوری که بعد از مشاهده ماشه، ترشح دوپامین در بدن اتفاق ‌می‌افتد. در این نقطه، ما احساس وسوسه و نیاز شدیدی به انجام عملی که به آن عادت پیدا کرده‌ایم می‌کنیم. از این رو است که بعد از مدتی عادت‌ها به اعمال خودکاری تبدیل می‌شوند که اجرایشان نیاز به صرف اراده ندارد، بلکه برای اجرا نکردنشان باید اراده و انرژی صرف کرد.

درس چهارم: رام کردن عادات در مصائب

افرادی که تمایل به ترک عادت‌های بد خود دارند، باید از قبل برنامه‌ریزی رویارویی با اتفاقات حساس را کرده باشند. براساس درس چهارم کتاب قدرت عادت، افراد هنگامی که حتی به طور روزمره اتفاق ناگوار یا چالش برانگیزی برایشان می‌افتد، ممکن است به عادات قدیمی خود بازگردند. بنابراین داشتن یک برنامه قبلی و آمادگی کافی برای این مواقع می‌تواند به ما در مسیر ترک عادت کمک شایانی کند.

درس پنجم: عادات سنگ‌بنایی

عادات می‌توانند با یکدیگر در تضاد باشند و بعضی از عادات قادرند وسوسه و هوس ما را برای انجام عادت دیگری کاهش دهند. به طور مثال افرادی که عادت سیگارکشیدن دارند، ممکن است با تقویت عاداتی مثل ورزش بتوانند وسوسه سیگارکشیدن را در خود کاهش دهند. به این عادات، عادات سنگ‌بنایی می‌گویند.

“قدرت عادت” شامل دستورالعمل‌های ساده و قابل فهمی است که هرکسی قادر به اجرای آن خواهد بود. این مزیت بزرگ و زبان ساده باعث شده است تا مطالعه این کتاب به نقطه عطفی در زندگی برخی از خوانندگانش تبدیل شود. به عقیده داهیگ اگر بتوانید عادت‌های خودتان را درست انتخاب کنید هیچ چیزی وجود ندارد که قادر به انجامش نباشید.

اگر علاقه‌مند به خواندن کتاب هستید توصیه می‌کنم مطالب معرفی کتاب زیر را مطالعه کنید:

مراحل فروش خدمات از کتاب Selling the invisible

انگیزه: راهکاری نو برای خلق دنیایی نو

Drop here!
مصطفی لطفی
مصطفی لطفی
عاشق برنامه نویسی، رباعیات خیام و ورزش شنا هستم. همچنین به تکنولوژی های جدید مخصوصا در حوزه موبایل علاقه مندم و در مورد آن ها مطالعه می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *