پنج اختلال در کار تیمی-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 2
پنج اختلال در کار تیمی
۱۴ شهریور، ۱۴۰۰
سه ایده برای شادبودن کارمندان - قسمت اول-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 1
چگونه کارمندان شادی در محل کار داشته باشیم؟
۱۴ شهریور، ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر بازاریابی ویروسی درست انجام شود، نام محصول شما مثل آتشی که به خرمن می‌افتد، به سرعت فضای وب را پر خواهد کرد. جذب مشتریان جدید از طریق بازاریابی ویروسی تکیه بر تشویق‌کردن مشتریان فعلی به دعوت‌کردن از دیگران دارد. چرخه ویروسی سه گام دارد، یک یوزر با محصول شما آشنا می‌شود، آن را به چند مشتری بالقوه دیگر معرفی می‌کند، آن مشتریان با محصول شما آشنا می‌شوند و به مشتریان بالفعل تبدیل می‌شوند. سپس این چرخه از ابتدا تکرار می‌شود.

انواع بازاریابی ویروسی:

دهان‌به دهان:

قدیمی‌ترین مدل بازاریابی ویروسی هنگامی اتفاق می‌افتد که محصول‌تان آنقدر خارق‌العاده باشد که مردم نتوانند آرام بگیرند مگر برای کسی تعریف و معرفی‌اش کنند.
۱۹ کانال جذب مشتری – بازاریابی ویروسی-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 1

ذاتی:

هنگامی اتفاق می‌افتد که یک محصول بدون حضور دیگران بی‌ارزش باشد. به‌طورمثال واتس‌آپ یا تلگرام را در نظر بگیرید. یک پیام‌رسان فقط در صورتی به درد می‌خورد که دیگران هم در آن عضو باشند، بنابراین کاربران دیگران را به آن‌ها دعوت می‌کنند.

مشارکتی:

در این حالت محصول همچنان به‌تنهایی قابل استفاده و مفید است، اما استفاده مشارکتی از آن هم مزایای خوبی به همراه دارد. گوگل‌داکز و گوگل‌شیت از این دست محصولات هستند. چرخه ویروسی در این محصولات معمولا بیشتر طول می‌کشد.

ارتباطات:

این نوع از بازاریابی ویروسی درون ارتباطات کاربران جاسازی شده‌اند. به‌طورمثال شاید زیر ایمیل برخی از افراد جمله‌ی “send from my iphone” را دیده‌ باشید. اپل با کمک این امضای ثابت، با هر تعاملی که کاربرانش می‌کنند زمزمه اسم خود را بیشتر در جهان می‌چرخاند. سازمان‌های زیادی از چنین روشی استفاده می‌کنند و امضای خود را پای تعاملات کاربران‌شان می‌اندازند، امضایی که با پرداخت مقداری هزینه و ارتقا به حساب‌های پیشرفته حذف می‌شود.

جایزه:

محصولات می‌توانند برای معرفی‌کردن‌شان، به کاربران جایزه بدهند. این همان روشی است که اسنپ را در روزهای ابتدایی خود به یک رشد انفجاری رساند. دادن اعتبار هدیه به هر کاربر جدید و معرف‌اش، شیوه‌ای است که همچنان در بین سرویس‌های اینترنتی بسیار محبوب است.
۱۹ کانال جذب مشتری – بازاریابی ویروسی-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 2

اشتراک‌گذاری:

تاکنون چندبار به لینک‌هایی از آپارات یا یوتیوب در شبکه‌های اجتماعی خود برخورد کرده‌اید؟ پلتفرم‌ها با تسهیل‌کردن فرآیند اشتراک‌گذاری محصولات‌شان می‌توانند به کاربران امکان آن را دهند تا در اکانت فیس‌بوک، توییتر، ایسنتاگرام و غیره‌شان، چیزهایی که دوست دارند را شیر کنند. طبعا هر کسی که یک ویدئو از آپارات را بخواهد ببیند، در طول فرآیند با سرویس آپارات هم آشنا خواهد شد.
۱۹ کانال جذب مشتری – بازاریابی ویروسی-اپلیکیشن‌ساز آنلاین موبایل پازلی-puzzley.ir 3

سنجه‌های کلیدی چرخه‌های ویروسی:

طول چرخه ویروسی:

مدت زمانی که طول می‌کشد هر کاربر یک دور چرخه ویروسی را کامل کند، طول چرخه ویروسی می‌گویند. برای مثال اگر طول چرخه ویروسی‌مان سه روز باشد، یعنی ۳ روز طول می‌کشد تا محصول‌مان به یک مشتری معرفی شده، او تبدیل به کاربر شود، و سپس محصول را به دیگران معرفی کند.

ضریب چرخه ویروسی:

به متوسط تعداد کاربران اضافه‌ای که یک کاربر می‌تواند وارد سیستم ما کند، ضریب چرخه‌ویروسی می‌گویند. ضریب‌های ۱ و بالاتر نماینده‌ی رشد انفجاری و نمایی هستند. ما باید دستیابی به ضریبی بالاتر از ۰٫۵ را هدف قرار دهیم، که نشانگر یک چرخه ویروسی تاثیرگذار است.

بهبود چرخه ویروسی:

کوتاه‌کردن طول چرخه‌ی ویروسی می‌تواند نرخ رشد کاربران جدید را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد، و به همین خاطر کوتاه‌کردن آن یکی از مهم‌ترین چیزهای است که باید در صدر تمرکز ما باشد. برای بهبود بازاریابی ویروسی علاوه بر اندازه‌گیری طول چرخه آن‌، می‌توانیم نقشه فرآیندی آن را رسم کرده و گام‌های چرخه را باز طراحی کنیم. برای بهبود طول چرخه ویروسی می‌توانیم:

  • امکانات به‌اشتراک‌گذاری بهتری در اختیار کاربران بگذاریم.
  • دعوت‌نامه‌های تاثیرگذار و مناسب برای استفاده کاربران تولید کنیم.
  • صفحات فرود را بهبود دهیم.
  • فرآیند ثبت‌نام را آسان و کوتاه کنیم.
  • به کاربران امکان تست بدهیم.
  • صفحات فرود را بهبود دهیم.
  • به جای لینک‌های متنی از دکمه‌ها استفاده کنیم.
  • دکمه‌های کال‌تواکشنمان را در جای مناسبی قرار دهیم.
  • از تست‌های آ/ب استفاده کنیم.
  • سرعت لود شدن صفحات‌مان را افزایش دهیم.

چرخه‌های ویروسی که به خوبی کار می‌کنند معمولا اجزا ساده‌ای دارند. با این حال یک استراتژی موفق بازاریابی ویروسی نیازمند اندازه‌گیری مداوم، تست‌های پیاپی و امتحان‌کردن چیزهای جدید است. بازی رشد ویروسی، بازی اعداد و خلاقیت است. راز بازاریابان ویروسی، انجام اطلاعات کوچک اما زیاد است. در قسمت بعد از بلاگ پازلی به بررسی “روابط عمومی“، یکی دیگر از راه‌های جذب مشتری می‌پردازیم.

اگر به دنبال توسعه مهارت‌های بازاریابی خود هستید توصیه می‌کنم مطالب را با استفاده از نقشه‌ راه دنبال کنید.
درصورت بازنشدن صفحه‌ی آموزش و مواجهه با خطای ۴۰۴ در نقشه راه زیر باید منتظر بمانید. مطالب طبق زمانبندی به مرور تا تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۰ روی بلاگ منتشر می‌شوند. 🙂

مصطفی لطفی
مصطفی لطفی
عاشق برنامه نویسی، رباعیات خیام و ورزش شنا هستم. همچنین به تکنولوژی های جدید مخصوصا در حوزه موبایل علاقه مندم و در مورد آن ها مطالعه می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *